Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> För sent att plantera ut fikon?
          KRT
          Inlägg 31-07-2012, 06:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag har ett fikon, ett Brown Turkey, som jag tänkt sätta på friland. Har bara inte hittat den optimala platsen tidigare, och därför har det fått stå i kruka i sommar.

I går hittade jag den perfekta platsen, men är det för sent att sätta det i jorden nu - kanske skulle jag övervintra det i kruka och plantera ut det i april/maj nästa år? Eller hinner det börja rota sig i den nya jorden innan vintern? Är mest rädd för att det inte ska hinna rota sig och därför frysa bort.....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          KRT
          Inlägg 01-08-2012, 06:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Tack för svaren! Jag får väl fundera lite till helt enkelt. Täcka det hade jag ändå tänkt göra - för säkerhets skull smile.gif. Tänker mig mest att OM det blir en fin höst så kan fikonet ju få en chans att börja rota sig och börja etablera sig - och sedan fortsätta direkt när det blir varmt till våren....

Ska bli spännande och se om Brown Turkey verkligen är så mycket härdigare hos mig är Bornholm (som inte verkar speciellt härdigt alls sad.gif )

Fick dessutom en pytteliten fikonplanta av min pappa som, en stickling som han tagit från deras fikonträd - som kommer från ett julfikon min mamma sådde för säkert 25 år sedan. Det har stått på friland i kanske 20 år, ofta helt utan täckning (även om pappa täckte det med säckväv vintern 09/10 och 10/11. Inte dåligt för ett julfikon tummenupp.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-08-2012, 20:22
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (KRT @ 01-08-2012, 07:30)
          1566339[/url]']
          Tack för svaren! Jag får väl fundera lite till helt enkelt. Täcka det hade jag ändå tänkt göra - för säkerhets skull smile.gif . Tänker mig mest att OM det blir en fin höst så kan fikonet ju få en chans att börja rota sig och börja etablera sig - och sedan fortsätta direkt när det blir varmt till våren....

Ska bli spännande och se om Brown Turkey verkligen är så mycket härdigare hos mig är Bornholm (som inte verkar speciellt härdigt alls sad.gif )

Fick dessutom en pytteliten fikonplanta av min pappa som, en stickling som han tagit från deras fikonträd - som kommer från ett julfikon min mamma sådde för säkert 25 år sedan. Det har stått på friland i kanske 20 år, ofta helt utan täckning (även om pappa täckte det med säckväv vintern 09/10 och 10/11. Inte dåligt för ett julfikon tummenupp.gif

Ja det blir bara början till etablering det tar nåt år innan det händer. Jag anser min precis blivit etablerad. Ska du ändå täcka hade jag nog satt den ute nu. Säckväv ger inget vinterskydd det ända det skyddar mot är vårsolen. Häftigt med frösådda fikon dom biter sig fast. 20 år om den inte frusit anses vara härdigt. Frösådda blir väldigt tåliga.

CITAT (Bassam @ 01-08-2012, 18:39)
          1566405[/url]']
          Hej

De är informationer, som jag skrev 100% säker, även om finns lite skillnad med nya sorter.

H.Bassam

Flesta fikon sorter är väldigt gammla och bara för fikon odlas under flera tusen år så finns där många sorter med olika egenskaper.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 13:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon