CITAT (gnon49 @ 03-08-2012, 21:59)

Svensk husmanskost är väl ungefär samma, då som nu. Skillnaden är kanske att det var mer hemlagat när jag växte upp. Källaren var fylld med saft o sylt o annat inlagt. Söndagsmiddag var ofta kalops kommer jag ihåg. Fryst mat blev det aldrig eftersom vi inte hade frys. Men en jordkällare fylld med potatis hade vi. Den var iskall även på sommaren. Ljuva 60-tal.
mitt 60-tal var ju skolålder och några festrätter kommer jag inte ihåg,söndagar var ju riktig middag och det var oftast stek med potatis o grönsaker,ibland kalops eller sjömansbiff.
vardagar var oftast fisk(farfar var fiskare),ärtsoppa eller pytt på rester.kassler med ananas kommer jag dock ihåg och levergryta.färsfyllda paprikor gör jag själv fortfarande ibland,mycket gott,eller köttfärslimpa med ärtor o morötter i färsen.
mor köpte oftast en halv gris på hösten och gjorde julmat,syltor och korv.frys fanns inte hemma men vi hade en andel i kvarterets fryshus där det mesta förvarades.
tror att det var bättre mat på den tiden,dagens kebab och pizza som många lever på är ju väldigt enformigt och inte särskilt nyttigt.
tror också att titta i sextiotalets kokböcker ger mer,själv använder jag Bonniers kokbok från sent sextiotal med mycket svensk husmanskost. ulf