CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 04-08-2012, 08:24)

Jag har alltid drömt om ett fikonträd men har inget växthus, men när jag såg att de sålde fikonträd märkta med zon III blev jag glad och köpte ett. Jag frågade om det verkligen kunde stämma med zon III och visade märkningen på etiketten, de sa att olika sorter var olika härdiga. Det är köpte på en "riktig" handelsträdgård, men de verkade inte veta stensäkert.
Det här är Bornholms Diamant, men efter att ha skrivit och läst här så har jag ändå inte vågar plantera ut det i trädgården. Det står i en kruka som jag baxar in i krypgrunden under huset på vintern. Nu är det så stort att det blir svårt att få in. Skulle det kunna ligga ned under vintern eller bör det stå upp? Om jag lyckas få in den under huset i höst så måste det klippas och nästa år kommer det defenetivt vara för stort att få in, så då måste det planteras ute. Svåra beslut!
Det ÄR svårt att veta hur man ska göra!
I vintras täckte jag mitt Bornholmsfikon, jag satte bambupinnar u en cirkel runt det och lindade säckväv runt så det blev som en liten "skål" och sedan fyllde jag denna med massor av TORRA löv. Knöt ihop i toppen, och satte ett lager bubbelplast runt och en plasthink på toppen (för att det inte skulle bli blött). Vintern var ovanligt mild, och fikonet frö ÄNDÅ ner till grunden, och de nya anlagen kommer från rötterna... MEN, och det finns tre viktiga men här; 1) Jag planterade det sent på året (september) och 2) det var på REA så det kan ha stått i butiken ganska länge.... 3) Förre vintern var svår på många växter eftersom det var så himla milt att växterna inte invintrade ordentligt innan kylan kom i februari.
Jag skulle gissa på att om du planterar ditt fikon i marken i vår, ger det hela sommaren att etablera sig och växa sig stark och sedan täcker till nästa höst BORDE de klara sig ganska bra.
I år kan jag säga att jag kommer använda mig av frigolit i stället, jag har börjat samla på mig STORA frigolitlådor som jag tänkte täcka känsliga växter med, och evt köpa frigolitplattor av den sorten man har till hus som jag kan tejpa ihop till större boxar för större växter. Evt ska jag också investera i en värmekabel till den känsligaste växten - en bananplanta som jag har i växthuset.....