Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> För sent att plantera ut fikon?
          KRT
          Inlägg 31-07-2012, 06:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag har ett fikon, ett Brown Turkey, som jag tänkt sätta på friland. Har bara inte hittat den optimala platsen tidigare, och därför har det fått stå i kruka i sommar.

I går hittade jag den perfekta platsen, men är det för sent att sätta det i jorden nu - kanske skulle jag övervintra det i kruka och plantera ut det i april/maj nästa år? Eller hinner det börja rota sig i den nya jorden innan vintern? Är mest rädd för att det inte ska hinna rota sig och därför frysa bort.....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 04-08-2012, 07:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Jag har alltid drömt om ett fikonträd men har inget växthus, men när jag såg att de sålde fikonträd märkta med zon III blev jag glad och köpte ett. Jag frågade om det verkligen kunde stämma med zon III och visade märkningen på etiketten, de sa att olika sorter var olika härdiga. Det är köpte på en "riktig" handelsträdgård, men de verkade inte veta stensäkert.

Det här är Bornholms Diamant, men efter att ha skrivit och läst här så har jag ändå inte vågar plantera ut det i trädgården. Det står i en kruka som jag baxar in i krypgrunden under huset på vintern. Nu är det så stort att det blir svårt att få in. Skulle det kunna ligga ned under vintern eller bör det stå upp? Om jag lyckas få in den under huset i höst så måste det klippas och nästa år kommer det defenetivt vara för stort att få in, så då måste det planteras ute. Svåra beslut!

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera
          KRT
          Inlägg 06-08-2012, 09:41
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 04-08-2012, 08:24) *
          Jag har alltid drömt om ett fikonträd men har inget växthus, men när jag såg att de sålde fikonträd märkta med zon III blev jag glad och köpte ett. Jag frågade om det verkligen kunde stämma med zon III och visade märkningen på etiketten, de sa att olika sorter var olika härdiga. Det är köpte på en "riktig" handelsträdgård, men de verkade inte veta stensäkert.

Det här är Bornholms Diamant, men efter att ha skrivit och läst här så har jag ändå inte vågar plantera ut det i trädgården. Det står i en kruka som jag baxar in i krypgrunden under huset på vintern. Nu är det så stort att det blir svårt att få in. Skulle det kunna ligga ned under vintern eller bör det stå upp? Om jag lyckas få in den under huset i höst så måste det klippas och nästa år kommer det defenetivt vara för stort att få in, så då måste det planteras ute. Svåra beslut!

Det ÄR svårt att veta hur man ska göra!
          I vintras täckte jag mitt Bornholmsfikon, jag satte bambupinnar u en cirkel runt det och lindade säckväv runt så det blev som en liten "skål" och sedan fyllde jag denna med massor av TORRA löv. Knöt ihop i toppen, och satte ett lager bubbelplast runt och en plasthink på toppen (för att det inte skulle bli blött). Vintern var ovanligt mild, och fikonet frö ÄNDÅ ner till grunden, och de nya anlagen kommer från rötterna... MEN, och det finns tre viktiga men här; 1) Jag planterade det sent på året (september) och 2) det var på REA så det kan ha stått i butiken ganska länge.... 3) Förre vintern var svår på många växter eftersom det var så himla milt att växterna inte invintrade ordentligt innan kylan kom i februari.

Jag skulle gissa på att om du planterar ditt fikon i marken i vår, ger det hela sommaren att etablera sig och växa sig stark och sedan täcker till nästa höst BORDE de klara sig ganska bra.

I år kan jag säga att jag kommer använda mig av frigolit i stället, jag har börjat samla på mig STORA frigolitlådor som jag tänkte täcka känsliga växter med, och evt köpa frigolitplattor av den sorten man har till hus som jag kan tejpa ihop till större boxar för större växter. Evt ska jag också investera i en värmekabel till den känsligaste växten - en bananplanta som jag har i växthuset.....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 03:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon