Är det advent?
Hur sjutton har det snart blivit det. Jag vet inte hur fort klockan går nuförtiden.
Det blir väl till att börja leta och se om vi har några adventljusstakar kvar. Jag tror vi har två i alla fall. Vet bara inte i vilken kartong.
Det är inge orning på mig nuförtiden. Förr hade man alla kakor bakta till första advent och det var provsmakning när man tände första ljuset.
Sedan var det ingen mera av den varan förrän till lucia.
Granen har vi alltid färskhuggen till jul. Ingen har ens kommit på tanken att föreslå en plastgran. Vi brukar alltid säga att det skall "stinka jul " i hela huset. Gran, pepparkakaor, glögg, kaffe, kakor, Irish coffe, vaxfigurer som doftat houng i granen osv, Glömde apelsinerna med nejlikor i.
Det blir mindre och mindra för varje år. När jag var liten så firade alla jul med familjen. Annandag jul satte kafferepen igång. Dessa skulle vara med sju sorters kakor osv. Alla husmödrar hade lite egna hemliga recept som bevakades noggrannt.
Så höll kafferepen på fram till trettondagen. Sedan var den vinterns umgänge förbi. Julgransplundring hölls när granen började barra. För som liga var det tjugondag knut för andra innan påsk. Det var liksom lite tävling om vem som kunde hålla granen vid liv utan att den barrade. Om man lyckades med att få granelendet att slå skott så var det nästan folkvandring för att se om det var sant.
Någån gång i februari såg mamma till att misshandla granen lite så det blev plundring för hon var trått på den. Jag tror hon hällde något i vattnet för granen dog alltid plötsligt.
Fortfarande vill jag sköta om granen så den håller länge men där jag bor nu så är snarare åsikten att man som dålig husmor städar för lite om granen inte är utslängs tjugondag knut.
Fast varför skall man låta andra bestämma