Instämmer med alla tidigare skribenter
Jag har under åren frösådd massvis med växter, ettåringar, tvååringar, perenner, köksväxter, örter, buskar, träd osv osv. Och så har jag tagit sticklingar av perenner och buskar.
Man fick i början tigga till sig fröer och småplantor av släkt, vänner och bekanta för att sedan byta med andra odlingsintresserade. På senare år har jag såld fröer och småplantor om jag har behövt göra ett större inköp som dyrare träd eller krukor i storlek större. Har även handlat en del från utlandet, minns att jag köpte mina vinrankor för 7 kr styck från baltikum för 8-9 år sedan. De kom i en cigarrlåda som små "rötter" och frakten låg på 11 kr

Ett annat tips är att ta reda på ödetorp och kolla vem som äger dem (fråga ägaren om lov bör man om man tänker gräva upp växter). Där kan man göra riktiga fynd, jag har hittat många bärbuskar (gamla sorter av krusbär, hällon och vinbär), pioner och andra trevligheter vid gamla hus och husgrunder.. Min trädgård har inte kostat mig någonting, tror snarare att jag har gått en hel del plus och jag har hundratals växter i den.
Jag tror det största problemet är att många vill ha allt och det omedelbums och helst ska det vara "designat"

.
Man får liksom rätta munnen efter matsäcken och har tålamod.....oj nu kom jag på en till grej

När det är grovsop kan man kolla om någon slänger krukor, baljor och korgar som går att plantera i. Otroligt vad folk slänger bort...det går att fixa en mysig trädgård med i princip inga pengar alls