CITAT (Jan af Lisö @ 17-08-2012, 10:02)

Johan,
Tänk på att Jubileum säljs som självfertil, men är det inte, det är bra med andra blommande plommonträd i närheten. Frukt på Jubileum är stor som sydländska plommon och mycket god och saftig. Tyvärr gillar även skadeinsekter Jubileum, så det kan bli mycket förluster. Jubileum kartgallrar sig själv.
Men vad skall du ha med så många plommonträd till, plommon kan inte lagras, om du inte tillverkar egen marmelad i stora mängder.
Det borde kanske förtydligas att det finns flera Rene Claude sorter, jag antar att du menar Rene Claude d´Oulins som är det stora trädet med gula plommon. Men det skall finnas någon Rene Claude sort med gröna plommon (Jag tror den heter Stor Grön Rene Claude) om du vill ha någon annan färg.
Men med den erfarenhet jag har efter 11 år med fruktträd så skulle jag satsa mer på lagringsbara äpplen (Amorosa är min absoluta favorit) än på plommon.
Det är den gula jag pratar om, det stämmer.
I ena meningen säger du att jag har ett träd som inte är självfertilt, i den andra säger du att jag inte behöver fler träd eftersom plommon är svåra att lagra.
Men blir inte det lite moment 22? Jag behöver ju tydligen en kompis till min jubileum.
Jag har fyra äppleträd i trädgården redan och ett nysatt körsbärsträd samt det nysatta jubileum.
Jag funderar på att komplettera med ett familjeträd med bla den gula Reine Claude.
Då får man många olika plommon på liten yta.
Men jag funderar på om Reine Claude är så pass bra i sig själv så man borde ha ett träd med denna istället för ett familjeträd?
Är jubileum så bra i sig själv att det var ett bra val att köpa ett träd med bara detta plommon?