Tack för snabbt svar :-)
Att det inte är kräfta känns jätteskönt, eftersom jag har några rätt nya plommonträd i närheten. De är hittills helt friska.
Jag tog några nya bilder på 'BdB'. Hon är hemskt tanig och står helt fel. Det var ett impulsköp på rea och när jag googlade på det fick jag veta att det är ett zon 2-träd. Jag bor i zon 3.
Men då hade jag redan planterat det, öppet och oskyddat till råga på allt.
Bdb.jpg ( 102.04k )
Antal nedladdningar: 40Jag hade tänkt flytta på det till hösten men eftersom det nu inte mår bra så vet jag inte vad som är bäst. (I bakgrunden syns mina motorsågsglada grannars nyss stympade äppleträd.)
En bild till, kameran är vänd ung. mot norr.
belledb.jpg ( 151.88k )
Antal nedladdningar: 38Så lite skydd finns där men inte mycket. Och jag skulle egentligen vilja byta ut trädet mot något annat snabbväxande och vindtåligt att täppa till där i "gluggen" med. Det blåser utav bara hoppsan här. Och jag har gått och kärat ner mig i en lönn, Acer platanoides 'Crimson Sentry'.
Men kan 'Belle' räddas så vore det bra, fast helst då på annan plats. Kan/ska jag flytta henne nu, eller bör jag vänta till våren?
Jag är lite rädd att hon kanske inte överlever vintern och blåsten där hon står, särskilt som hon inte är helt frisk.
Det var kanske lite dumt att ta bild på just den där övervallade skadan igår, det är bara den som börjar övervallas. De andra är bara sprickor, 15 -20 st utspridda över hela trädet. Och så med dessa tussar växande i. De är trådiga och fuktiga, liknar klart mögelsporer. :-(
Jag kan inte begripa hur sprickorna kommit till, jag satte henne för sent för att det ska kunna vara frostsprickor.
Jag tycker att jag kollade henne rätt bra vid köpet.
Jag ska kanske tillägga att vi har haft ett massivt bredsideanfall mot våra växter i år av bladlöss, trädgårdsborrar och olika svampsjukdomar. Så stackars 'Belle' har fått genomlida en hel del.
Vad tror ni?