Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Får du beröm?
          Får du beröm?
          Får du beröm?
          Ger du din partner credit och menar det? [ 32 ] ** [74.42%]
          Ger du det för att få mer gjort? [ 5 ] ** [11.63%]
          Ger du det av slentrian? [ 0 ] ** [0.00%]
          Du ger aldrig credit hemma över huvudtaget? [ 2 ] ** [4.65%]
          Du ser aldrig någon skillnad och har inget att ge det för! [ 0 ] ** [0.00%]
          Ser du parten som motpart och tänker inte vika en tum? [ 1 ] ** [2.33%]
          Har du blandat ihop allting och känner dig helt låst? [ 3 ] ** [6.98%]
          Totalt antal röster: 53
          Gäster kan inte rösta 
          Håkan
          Inlägg 25-11-2004, 01:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 395

Jag har en kompis och han har en kompis som lär ha sagt att det aldrig märks när han städar och gör sig till fast det sker kontinuerligt varje vecka året runt faktiskt.
          Är det så..(oj farligt vatten) -att, ja mestadels kvinnor då
          inte ser när vi män tuppar och gör oss till?

Ger du din partner, tjej eller kille credit eller beröm? Men det är inte beröm jag menar, alla i ett hushåll skulle kunna hjälpa till på sitt sätt, utan mer en känsla, känslan att höra ihop som gör att man visar uppskattning med något vi kan kalla credit tongue.gif *H

smile.gif smile.gif smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          amaira
          Inlägg 25-11-2004, 11:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Ja, tack och lov var det "lätt" att svara. Och självklart. Till slut.
          Det har inte alltid varit så.

Ja, jag ger min man OCH mina vänner, OCH mina barn, uttrycklig credit, tack, och uppskattning. Talar om att "vad fint det blev", "vad glad jag blir", "vad go du är", "det här känns bra", "vad duktig du är" osv.

Och jag ger även mig själv denna credit numera!!!!!

Joo, även inför de mest "vardagliga" saker!!! Och i sånt som "borde" vara självklart.
          Är det inte i vardagen som vi behöver uppskattning som mest? Ett uppskattande ord för att vi faktiskt bryr oss och kämpar på?

Och en förståelse för att vi alla är människor och gör fel och misslyckas och inte klarar, osv. Allt har faktiskt "en orsak", även när vi inte för vårt liv kan se eller förstå den.

"Älska mig som mest när jag förtjänar det som minst".

Min man är likadan mot mig - och OJ vad jag har behövt det!!!

För jag är så himla "dålig" på så mycket. Har en ADHD-problematik som gör mig starkt vardagshandikappad. Och kan någon vara bättre på att döma ut mig, än jag själv? Betvivlar det starkt.

Så, när Hjärtevän envisats med att ge mig credit för vad jag faktiskt gör, och inte hakar upp sig på allt som jag inte gör, så hade jag svårt för att ta emot det från början.

Men det gör så MYCKET, betyder så mycket, ger tillfredsställelse och lycka.
          Jag duger...

Än en gång tjatar jag rolleyes.gif "Du kan inte förändra andra, du kan bara förändra dig själv".
          Och kan jag inte formulera problemet så kan jag inte heller finna en lösning.

Med "formulera problemet" menar jag att klara av att se det, UTAN att döma, utan i stället se verkligheten och sanningen.
          Med acceptans och inre lugn.
          Och utifrån DET fundera över hur jag bäst kan handla, i den verklighet jag befinner mig i.

Utan att ta bort känslorna på något vis, men inse att känslorna inför det, är MINA och MIN sak att ta ansvar för, på ett vis så att jag är rädd om mig själv, och handlar på ett vis så det i stunden och förlängningen är det bästa för mig.

Det är så lätt att glömma bort att ge den vardagliga "självklara" uppskattningen, att tro att den är så självklar att den inte behövs.

Den behövs ALLTID!

Det är också ibland svårt att behandla både sig själv och sin partner som en VÄN.
          Är man sedan inte alltid vän med sig själv, är det nog ofta stört omöjligt att vara vän med någon annan (när det gäller).

Man kan inte förändra någon annan, bara sig själv.
          ...Och då händer det ibland att det märkliga sker, att även andra förändras.

Det är faktiskt det enda sättet att förändra andra på!
          Vilket också ger en välbehövlig insikt i hur svår förändring faktiskt ÄR.

Kanske ligger det svåraste i, när det gäller att ge andra credit (när man själv är frustrerad och missnöjd), i att möta sin egen oförmåga att handskas med situationen som blir.

Kanske ligger svårigheten i att jag själv inte på ett tryggt vis klarar att sätta gränser - inför mig själv och andra.

Och då får den andre bära frustrationen, eftersom det är den andres agerande som aktualiserar min oförmåga.

Kanske ligger svårigheten i att jag blir rädd för vad som kan hända, om jag ser situationen som den är, och börjar ställa relevanta krav (både på mig själv och partnern) och stå för dem.
          Kanske kan det i värsta fall leda till att relationen upphör? Att mina "drömmar" kraschar?
          Då är det kanske bättre att fortsätta "slåss och bråka" och kräva förändring av den andre, "för bara den andre ändrar på just det, då blir ju allting bra".

Känslor är inga lätta saker. De har i sig en stark drivande kraft.

Att både acceptera dem, leva i dem, tillåta dem med förståelse och värme, "surfa" på dem, och SAMTIDIGT inte agera ut dem i stundens stormvåg - *Puuuuuhhh, torkar svetten ur pannan* Men det GÅR!
          När jag förstår mina känlsor, och ger även DEM credit, för den uppgift som de faktiskt finns till för.

Det är lite som en liknelse som jag haft i flera år:

Vill jag fara runt som i ett nötskal på ett stort hav, när livets stormvågor kommer?
          Eller ... vill jag vara kapten på min egen skuta...

Vill jag vara kapten på min egen skuta, så får jag inrikta mig på att ta skepparexamen. Det är inga lätta läxor att lära. Inte heller gör kursen att jag kommer undan livets stormvågor.
          Men den gör att jag slipper vara rädd, för jag vet att jag har kunskap att förlita mig på, och att jag gör vad jag kan. Och jag vet att det räcker, även om mitt fartyg skulle välta, ja även om det går till botten.

Jag vet att jag DUGER, och det är nog där som det sitter, alltsammans.

Jag är inte längre något offer.

Filosoferade amaira.

wub.gif wub.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

Inlägg i den här tråden
          Håkan   Får du beröm?   25-11-2004, 01:50
          Laika   Visst är det väl ändå konstigt, om en karl/kille g...   25-11-2004, 09:50
          Blomstertanten   Laika, du kan få låna flytväst av mej för jag har ...   25-11-2004, 10:23
          Smekajsa   Håller med fullständigt Laika. Smén och jag har va...   25-11-2004, 10:27
          Eva i Skåne   Oj oj, vilka svåra svarsalternativ. Jag har läst o...   25-11-2004, 10:33
          Malvia   KUL TRÅD! Så där, Lai...   25-11-2004, 11:39
          amaira   Det jag gör i den situationen, är...   25-11-2004, 11:49
          Ina   ... jag förstår inte varför det ska heta att man o...   25-11-2004, 11:55
          Betty   Amaira - forumets egen lilla djuping, har leverera...   25-11-2004, 11:56
          Betty   Samma här, men ändå brukar det slu...   25-11-2004, 11:59
          Betty   Numera är barnen utflyttade och sammarbetet funkar...   25-11-2004, 12:04
          amaira   Åh... det där var inte så långt......   25-11-2004, 12:12
          Ina   Samma här, men ändå brukar det sluta med att ...   25-11-2004, 12:23
          Ina   Tog inte illa upp på något vis ama...   25-11-2004, 12:26
          Sulawesii   Gäller det här bara städning, eller? För jag har e...   25-11-2004, 17:41
          lavendel   Fattar inte detta med att kvinnor fortfarande anse...   25-11-2004, 18:26
          lotta_   Vi går inte omkring och berömmer varandra hela tid...   25-11-2004, 18:55
          Fenja   Skriver under, på heder och samvet...   25-11-2004, 19:22
          cic   Skriver under, på heder och samvete: Fenja[/quote...   25-11-2004, 19:29
          Bettson   Jag har nog tyvärr den erfarenheten att män och kv...   25-11-2004, 21:38
          Felix matte   Inte är ni utomjordingar :lol: Pre...   25-11-2004, 21:45
          Tesa   Eftersom jag sköter i stort sett hela mitt 6 perso...   25-11-2004, 21:46
          amaira   Lite intressant, tycker jag, hur många olika assoc...   26-11-2004, 11:57
          amaira   En rolig historia som jag tycker passar i sammanha...   26-11-2004, 12:08
          netaave   Vi har olika ansvarsområden, jag fixar mat, handla...   26-11-2004, 13:38
          Sommartorparn   Är det nån som kan förklara vad dom två sista omrö...   26-11-2004, 13:51
          amaira   Underförstått? Ganska klart och tydligt, tycker ...   26-11-2004, 14:34
          Sommartorparn   Med andra ord, att berömma sin partner innebär att...   26-11-2004, 15:24
          amaira   Ja precis... Sorry, jag kan inte...   27-11-2004, 10:06
          Sommartorparn   :D Ingen fara. Inte ska du behöv...   28-11-2004, 11:20

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-12-2025, 17:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon