Roligt att du har en lott, det är verkligen kul att odla, och gott och snyggt blir det.
Jag har ingen erfarenhet av lerjord, men röjning av ogräsrik mark för att göra grönsakssängar har jag lång erfarenhet av (gör några nya land varje år på min naturtomt). Det tar tid, men det går - och för varje år man odlat blir det mindre och mindre ogräs om man håller efter det någorlunda. Jag brukar täckodla med gräsklipp under säsong - och efter skörden täcker jag landen med halm, grönsaksrens, löv, tång ... allt organiskt jag kan hitta. På så sätt dröjer det innan tjälen går ner i jorden, och maskarna blir fler och får längre tid på sig att bearbeta. Och för dig med lerjord blir ju detta en viktig jordförbättring, det mesta hinner multna under höst/vinter - tidigt på våren tar man bort vintertäckningen för att värma upp jorden innan man sår.
Ja, det gäller så klart framför allt att få bort rötter av flerårigt ogräs. Och för att sedan bli av med det ettåriga ogräset är det bra att i början odla växter med stor bladmassa som skuggar jorden, det är väl därför man ofta rekommenderar potatis som första gröda efter en nygrävning (har man tagit bort mkt gräs kan man dock få problem med knäpparlarver på potatis under några år).
Anlägg en stor kompost med flera fack, har du lerjord är ju kompost en guldgruva.
Lycka till, det tar som sagt lite tid, men det är ju kul också. Att fixa så man får en bra jord, menar jag.
|