Jag har nog tyvärr den erfarenheten att män och kvinnor ser olika saker när det gället städning.
Männen i min familj städar fortare än vad jag gör. Jag städar noggrannare.
Saker som jag ser som nödvändiga att göra lägger inte mina karlar märke till.
I svunnen tid innan jag lyckats påverka min familj att se lite annorlunda så blev det mest så att jag städade själv eftersom ingen annan tyckte det var nödvändigt att städa.
Det var alltså inte frågan om att de tyckte jag skulle göra allt själv utan att de inte insåg vad som behövde göras. Tilläggas kan att jag inte är pedant.
i min generation är det nog ett ganska vanligt fenomen.
Men ack vad karlarna går miste om. Tänka sig. Om lilla gubben helt plötsligt hade torkat köksluckorna frivilligt en fredag eller städat toan ordentligt vilka pluspoäng. Inte så mycket för att jobbet blev gjort utan mera att han ser det finns mycket att göra och du är inte ensam.
Jag hörde en karl på radio säga en gång att torka köksluckorna och städa badrummet är det bästa förspel man kan ha. Om alla karlar visste vilket pluspoäng det ger så skulle Sverige ha världen renaste köksluckor och badrum.
Det kan nog ligga en viss sanning i det. Men egenligen vänder jag mig mot uttrycket hjälpa till. Jag föredrar hjälpas åt.