CITAT (Posse @ 10-11-2004, 13:23)
Bland det finfina i Klarspråk tycker jag var att programmet framstod som praktiskt taget lyssnarnas alldeles eget program. Redaktörerna var inte mer "synliga" är på många tidningars debattsidor - de presenterade endast med någon mening de resp inläggen utan att på allra minsta sätt antyda sina ev egna åsikter i debattämnena.

Det förekom också i Klarspråk precis som på många tidningars debattsidor att långa debattslag med ett antal "salvor" från olika håll utspelade sig. Detta uppmuntrades och underlättades genom att redaktörerna rätt ofta spelade upp kortare "citat" ur det inlägg som ev bemöttes. :)
Vad man saknar i P1:s programutbud är ett väl förberett debattprogram som det forna Klarspråk, där redaktörerna hade bearbetat debattinläggen på ett omsorgsfullt sätt och som fick framföras utan kommentarer från en programledare som i Ring P1, ett program som skulle ersätta det nedlagda Klarspråk.
Innan nedläggningen av Klarspråk yttrade sig Programchefen Hanna Stjärne i P1:s "Vår grundade mening" att debattprogrammet Klarspråk skulle ingå i det nya lyssnarkontaktsprogrammet RingP1:
CITAT
Vi kommer att starta ett nytt lyssnarkontaktsprogram där man kommer att kunna vara med i radion på samma sätt som man kan göra i dag; men man kommer också på sikt på ett annat sätt än idag kunna vara med i kanske en diskussionsgrupp eller en chatt eller man kommer att kunna maila in till det här programmet. Så vill jag också utnyttja dom här nya möjligheterna som den nya tekniken ger. Istället för att starta ett tredje program som har en tydligare koppling till webben så tror jag att det blir tydligare för lyssnarna om vi gör ett samlat program som kommer att få ganska mycket sändningstid.
Det som programchefen utmålade när man stängde Klarspråk har inte infriats med det nya Ring P1 som mest bara är ett 40 minuter långt pratprogram där programledaren står i centrum. De inringda debattinläggen, som skall ersätta det forna Klarspråk, har fått en mycket kort sändningstid och kommenteras praktiskt taget aldrig av programledaren, vilket resulterar i att någon debatt sällan startar. Detta förfarande från radioledningens sida var ett effektivt sätt att ta död på ett seriöst debattprogram som Klarspråk utgjorde.