Javisst har jag sått Clematis:) Vet ju inte vad du tänkt dig att så? Vilken grupp? Så jag tipsar om några olika.
Alpklematis är ganska lätt att så. Frön tagna under hösten behöver en kylperiod efter sådd.Så och ställ ute innan snön kommer ta ev in under ljus i mars- så gror de snällt i rumstemperatur inom 1 - 2 månader. Groningen ojämn under några månaders tid.
Frösådd av Clematis integrifolia>Helbladig clematis,C. integrifolia grott bra efter 6 v kylning därefter varmt.
Storblommiga clematis, hybrider, så får du räkna med att du inte får samma planta som moderplantan.kan bli bra eller jättefula.Kan behöva kylperiod ,5-6 v
Clematis mandschurica klarar sig med svalare nätter + 10 och +20 grader gror lite oregelbundet under ett par veckors tid
Generellt-frö skördas när de lossar lätt från plantan så i såjord glest grus ovanpå behåller fukten.I kallbänk kan de stå ute till våren -då gror de då,Annars sår du mitt i vintern -ställer ut sådden och tar in i växthus eller under lysrör i mars april.
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|