CITAT (*Stintan* @ 03-09-2012, 17:31)

Jag har väldigt svårt för tanken att jag skulle göra saker för andra människor för att jag själv ska må bättre. Det är ju inte för mitt eget välmående jag gör saker för andra utan för deras. Däremot så gillar jag inte floskler och påklistrad vänlighet. Uppskattar mycket mer när folk är raka och säger vad dom tycker även om det svider lite än när dom kommer med konstgjord uppmuntran. Det är även sån jag själv försöker vara. Falska människor är bland det värsta jag vet.Jag tycker inte heller att man nödvändigtvis måste acceptera andra människor som de är. Ingen kan vara älskad eller ens omtyckt av alla så det är meningslöst att sträva efter.Däremot så kan vi alla välja vilka vi vill umgås med både irl och i cybervärlden.
Men det är ju det som man mår bäst av att göra saker för andra för DERAS skull!
Men sedan är det väldigt intressant om vi människor verkligen vet varför vi hjälper vår nästa;våra motivationer!
Gör vi goda gärningar endast för att själva må bättre,för att bli sedda och uppskattade,eller för att slippa säga ett tydligt nej?
Floskler och påklistrad vänlighet är inget vidare,men vi behöver tänka på att det finns levande människor med sina livsberättelser bakom floskler och påklistrad vänlighet!Tänk på att detta sätt kanske rädda dem under sina dagar på vårna planet?
Hmh...undrar om du verkligen uppskattar när man är rak mot dig?
Och du,"falska"människor har också sina livshistorier inom sig!
HUR gör du när du inte acceptera människor som de är?
I dagens värld och även förritiden går det inte att vara älskad och omtyckt av alla och eftersträvar man efter det blir man ju bara olycklig!
Men du vet väl att varenda okänd människa är en vän som vi bara ännu inte känner!
Och visst kan vi välja vilka vi vill umgås med och jag har valt:mina barn,barnbarn och framförallt mina kära goa trogna hundar!
Tjejer och en kille.png CITAT (Ugglemormor @ 03-09-2012, 17:51)

Japp, vad mer kan vi göra? Vi kan ju välja vårt umgänge, vänner och de man trivs med och det som inte passar in så låta det vara, men inte göra dem illa, bara att man inte tycker om vissa andra.......
Som mjuk personlighet, undviker jag dem som är alldeles för "riviga, okänsliga" till sättet, kritik kan man ge också på ett mjukst sätt........

Ja,så är det ju!