CITAT (Gita @ 03-09-2012, 18:48)

Ett intressant inlägg. Inte blir man en bättre människa för att man bemöter dem man möter i dagliga livet på ett trevligt och respektfullt sätt . Det hör väl helt enkelt till god uppfostran och stil och kostar dessutom ingenting.
För övrigt är det inte så svårt att vara vänlig och hövlig på ett ganska överlägset sätt, dvs. se på mig jag är minsann.........underförstått bättre än du eftersom jag vet hur man bör uppföra sig.
Intressant om någon kan definiera vad/hur en "god människa " är.
Gita
Det blir man kanske inte,men man mår bra mycket bättre när man är trevlig och respektfull i sina möte med medmänniskorna!
Men alla människor har tyvärr inte fått en god uppfostran,utan har blivit slagna,bespottade,utstötta etc...
Jag vet att det kostar och det mycket i att vara vänlig och hövlig på ett överlägset sätt!På det viset var jag själv under många många många år,men jag tackar min skapare att sådant sätt har tagits bort ifrån mig!
Livet lär som min pappa alltid sa!'
Det tål att tänka på hur en "god människa" är!
CITAT (Krolliljan @ 03-09-2012, 18:48)

Min utmaning är att inte reta upp mig och undvika det beteende jag inte tycker är OK.
Att bli en bättre medmänniska för mig är inte att gå omkring och fjäska för folk utan att kanske ha en högre ribba för att acceptera folk och att folk är som de är av en anledning. Det jag retar mig på hos andra pekar ofta tillbaka på mig själv. Den enda jag kan förändra är mig själv. Detta kämpar jag med att utveckla hos mig själv.
Jag ska inte skriva för långt utan avsluta med att jag har sett, hört och läst Kaj Pollak och får göra det igen emellanåt med för att påminna mig om "hans budskap".
Mycket bra utmaning!
Jag med gillar Kaj Polloks "budskap"!
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-09-2012, 19:04)

Försöker alltid behandla andra som jag själv vill bli behandlad så är ju svårt veta vad man ska förbättra. Har dock anmält ett intresse att arbeta i ett soppkök en dag i veckan men det beror nog mest på att jag ju inte har nått jobb just nu och det är så tråkigt bara sitta hemma så jag tänkte jag kanske kan göra en god gärning samtidigt som jag får ut nått av det själv. Men det är kanske inte att bättra sig själv.
Arbete i ett soppkök är värdefullt!