Jag är ledsen pejori, men inte heller här kan jag hålla med dig i ditt resonemang.

Om man flyr forumet p g a
vad som diskuteras i en OT-avdelning på ett forum med specialinriktning känns tämligen omoget. Om man däremot flyr forumet p g a
hur olika ämnen diskuteras på OT-avdelningen och av någon anledning känner att det även reflekteras i de avdelningar som behandlar specialinriktningen kan jag möjligen förstå det. Då kan det handla om en mer övergripande attityd som genomsyrar hela forumet. Där kan moderatorer hjälpa till att förändra och sätta gränser för vilken attityd som är ok på forumet som helhet.
Sedan har det väl genom åren kommit upp flera gånger med jämna mellanrum att medlemmar, av olika skäl, har lämnat forumet och att det skulle dränera "kunskapsbanken". Men, ändå kommer det nytt folk med lika mycket (och ibland mer) kunskap och en del medlemmar som har lämnat kommer tillbaka efter en paus med både ny och gammal kunskap (Är inte du själv ett sådant exempel? Minns säkert fel då mitt minne ibland gör lite som det själv vill.

)
Personligen ser jag det mer som ett slags dynamik.
Att alla på alla sätt skall kunna trivas
alltid på ett forum är en omöjlighet, tror jag. Men, att med hjälp av bl a moderatorer få de allra flesta att trivas någorlunda gott tror jag inte är en omöjlighet.