Hej f_s-81,
Jag jobbar professionellt med beskärning, i perioder lever jag på det. All beskärning är NATURSTRIDIG. :-) Dvs våra beskärningar har ett syfta som har med människans intressen att göra.
Träd har funnits mycket längre än människan, ca 300 miljoner år. De vet hur de ska leva, växa, föröka sig (=bära frukt med kärnor/fröer). Vi kanske vill ha frukterna lite större, lite färre, lite mindre drabbade av en naturlig svamp, vi kanske därigenom förändrar tyngdpunkter och måste beskära för att åter ge trädet styrka i sin struktur.
Men våra SYFTEN styr beskärningarna. Sedan gäller att anpassa syftena och metoderna att uppfylla dem, till vad som är biologiskt möjligt.
Så därför undrar jag:
- Är det mer frukt du vill ha? (Skulle gissa att du då måste vindskydda snarare än att beskära, och att du måste sortbestämma för att se om det behövs pollinatörer.) - Är det växtsättet hos den sort som du har hos dig som du inte gillar? (Beskärning för att förändra formen på trädet strider emot att få mycket frukt.)
Jag ser inget fel på ditt träd i den lilla bild som du skickat in. Vilket är problemet du vill lösa? För högt - för vad? För utsikten från huset, för din stege, för något annat? trädet i sig har inget problem med att bli högt. Det håller (såvida inga ingrepp görs för att förändra växtsättet), det är meningen, det är naturligt för sorten.
Redigerat av Cilla: 05-09-2012, 22:14
--------------------
|