Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fröså perenner?! Klematis!?
          Fridza
          Inlägg 02-09-2012, 16:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 75 523

Okej hurni! Nu ska jag försöka mig på att fröså lite perenner, har sått sommarblommor i mängder i några år nu och är jättesugen på att fylla gården med mer perenner och då framför allt lite olika klematis-sorter! Har satt upp ett fem meter långt armeringsnät där de ska få härja fritt...
          Men hur gör jag?! Skulle uppskatta en väldigt detaljerad beskrivning om hur jag frösår klematis, nån som har egna erfarenheter?
          /AnnaFrida

--------------------
          AnnaFrida Beijbom

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstin z5-6
          Inlägg 07-09-2012, 10:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Vissa perenna fröer är varmgroende, de kan sås inne under lysrör feb-maj beroende på hur snabbt de växer.De behöver alltså inte kylas för att gro.Exempel Kungsljus -verbascum,pampasgräs mm.

Andra fröer behöver en "kylperiod" med omväxlande 0 till -4 grader för attsenare kunna gro i värme.I en helt frusen sålåda händer inget alls.
          Kylperioden växlar med fröslag men de flesta gror efter 5-8 veckor.Idealtempen ovan är precis vad man har under snön.
          Gör så här.Fyll sålådan med såjord som innehåller perlit.Fukta igenom jorden ordentligt.Så fröna ytligt,spraya ev fast dem mot jordytan,Dra på en genomskinlig plastpåse med små hål i.
          Så och ställ ut när kylan kommer, i tex plastback med fiberduk över/som skydd mot fåglar.Låt stå,och ev snöa över om du har snö- till dess det tinar /alt gräv fram och ta in under lysrör i mars.Exempel på fröslag som behöver kyla är -de flesta akleja,stormhattar,penstemoner med flera.

Ja det är en billig och bra hobby att själv så sina perenner.Det är även så mkt roligare att göra rabatter och kunna måla med bredare pensel,sätta 9 st av samma planta och inte bara 2:)

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 17:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon