Hej shabbadang, Bra artikel du hänvisade till. Däremot svarar den inte på frågan som ställs här, hur man ska beskära i det här läget.
Jag är inte lika säker som du på att tillväxten här är pga en hård beskärning för några år sedan, det framgår inte av fotot. Plommon har heller inte vattenskottsförmåga på det sätt som kärnfruktsträd har.
Jag tycker snarare det ser ut som en starkväxande sort som har en god växtplats. För ca fem år sedan skedde en beskärning, åtminstone i någon del av trädet och kanske hela, som syftade till att få ut kronan. Trädet fortsatte att växa uppåt, det var inte moget än för att utveckla utåtriktad krona. Vissa plommonsorter är lite som Åkerö - det krävs en ålder för att de ska utveckla bredd i kronan, och varje beskärning där man lämnar utåtriktad gren resulterar ändå i att trädet siktar uppåt - fast från ett läge längre bort/ut ifrån stammen, vilket ger sämre hållfasthet.
Ett problem med de starkväxande plommonträden som jag stött på är att grenvinklarna i grundstrukturen är så smala att de växer samman (utan att ympas ihop) och gör dem smalare i basen och får selleriform. Sammanvuxen bark gör att det ser bra ut ett långt tag, men det leder till fläkskador som startar tidigare i trädets liv om man skär för att få ut kronan (göra den mer utåtriktad) än trädet planerar för själv.
Det behöver inte vara fel att glesa, men om det är nädvändigt i år går inte att utröna genom bilden. Om trädet är tätt eller inte går inte att se i profil, som bilden visar. Man måste se trädet med ryggen mot stammen och genom att kika upp och ut.
Fota gärna mer på det sättet så kan vi ge fler tips!
--------------------
|