Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Avplockade tomater skrumpnar!
          Annie Sun
          Inlägg 07-09-2012, 20:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 76 457

Eftersom tomaterna inte hunnit mogna ute i krukorna i år, har jag nu klippt av klasarna och hängt upp dom i fönstret inne. Precis som förra året. Då hann vissa mogna ute innan, men i år har inte en enda mognat ute. Det gick jättebra att "mogna" dom inne förra året, men i år verkar de börja skrumpna en efter en. De får lite orangefärg och börjar bli jättemjuka och skrynkliga. Jättetråkigt. Verkar inte få smaka en enda tomat i år av alla mina 8 plantor! Är detnån som vet varför detta händer? Vad har jag gjort för fel?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Christa
          Inlägg 10-09-2012, 18:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag brukar plocka av tomaterna från plantorna och lägga dom inne och dom har alltid mognat. Dom har alltid legat framme. Ibland en och en och ibland i en glasskål. Jag har inte märk någon skillnad.

Vi köpte 12 kg gröna tomater av en odlare en höst och dom stod i glasskålar och alla mognade.

Hade eget växthus där jag bodde tidigare och då lade jag dom på en köksbänk innanför ett fönster och dom brukade mogna allihop varje år.

Det kanske är det att dom sitter kvar på plantorna som ställer till det eller så är dom möjligen alltför små och outvecklade. Det har ju varit en rätt sval sommar.

Citera
          Annie Sun
          Inlägg 10-09-2012, 19:29
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 76 457

CITAT (Christa @ 10-09-2012, 19:18) *
          Jag brukar plocka av tomaterna från plantorna och lägga dom inne och dom har alltid mognat. Dom har alltid legat framme. Ibland en och en och ibland i en glasskål. Jag har inte märk någon skillnad.

Vi köpte 12 kg gröna tomater av en odlare en höst och dom stod i glasskålar och alla mognade.

Hade eget växthus där jag bodde tidigare och då lade jag dom på en köksbänk innanför ett fönster och dom brukade mogna allihop varje år.

Det kanske är det att dom sitter kvar på plantorna som ställer till det eller så är dom möjligen alltför små och outvecklade. Det har ju varit en rätt sval sommar.

Ja men tänk om det är så, att dom inte va klara än? Men nä, körsbärstomaterna har rätt stl och den andra sorten är stora tomater och dom är verkligen stora.. Nej, kan nog inte vara det. Väldigt störande är det iaf, att jag har kämpat med odlingen hela våren och sommaren och sen får man inte äta dom:-( har lagt vissa i mörker nu och vissa hänger kvar i fönstrena. Får se om det blir nån skillnad. Konstigt att ingen annan verkar ha stött på problemet..

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 02:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon