CITAT (Gunvor Nilsson @ 26-11-2004, 19:11)
CITAT (andreas i uppsala @ 26-11-2004, 18:31)
Välfärdssytemet fungerar bara om antalet pensionärer stanner på en lite lägre nivå och inte som nu då det bara stiger och stiger.
Sen pratas det alltid en massa rapakalja överallt.
Kan du utveckla vad du menar med att antalet pensionärer skall stanna på en lite lägre nivå? Skall dom ha mindre i pension eller skall dom decimeras till antalet? Och vad är det som stiger? Pensionerna eller antalet pensionärer? Och vad har du tänkt att det skall göras åt det? Och för vem skall välfärden fungera?
Den sista meningen får du stå för själv.
/Gunvor
Om antalet pensionärer är för högt i förhållande till antalet förvärvsarbetande slutat systemet att fungera eftersom kostnaderna överstiger inkomsterna. En ganska enkel logik men något som sällan diskuteras i Sverige.
Vad gäller sjukskrivningarna är jag benägen att hålla med Andreas. Jag har i över tio år arbetat med långtidssjukskrivna personer. En stor del av dessa människor som jag träffat, särkert en tredjedel, skulle mycket väl klara att arbeta. Men de har vant sig vid sin vardag och tappat all motivation för att komma tillbaks till arbetslivet, trots att inga arbetshinder längre finns. Jag tror att man måste satsa större medel på rehabilitering, eftersom det lönar sig i längden.
Just nu arbetar jag med en grupp långtidssjukskrivna och långtidsarbetslösa. En del har över 10 år av arbetslöshets bakom sig. En del vill ut i jobb men flera har också valt arbetslöshet framför arbete och tycker att det är en rättighet att samhället försörjer dem.
Jag tror med andra ord inte att det är så enkelt som en del hävdar, att alla sjukskrivna verkligen har en nedsatt arbetsförmåga. Naturligtvis finns det många som fuskar med systemet. Tyvärr tror jag att det många gånger ligger i människans natur att göra så.
Susanna