Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp! vad är skillnaden?, mellan dessa två kameror
          blomkronan
          Inlägg 08-02-2011, 22:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Canon EOS 1000D/18-55IS och Nikon D3100/18-55 II DX

Jag vill så gärna köpa en ny kamera men jag vet inte vad som är skillnaden wink.gif Iso hit och iso dit!! vitbalans... och Fokusering??

Canons fokusering: Automatisk, TTL fasdetektion, manuell
          Nikons fokusering: Enpunkts-AF, dynamiskt AF-område, auto AF-område, AF med 3D-följning (11 punkter), Manuell

Är det någon skillnad på denna text ovan? eller har kamerorna samma fokusering?

Canonas Vitbalans: Anpassad, automatisk, förinställningar
          Nikons vitbalans: Auto (TTL-vitbalans med huvudbildsensor och 420-pixlars RGB-sensor)glödlampa, lysrör (7 typer), direkt solljus, blixt, moln, skugga manuell inställning. Alla med finjustering utom manuell förinställning.

Canons vitbalans är väll samma som nikons, det är väll bara skrivet på olika sätt???

Jag blir inte klok på det här wacko.gif Det är ju som grekiska!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Vinterflickan
          Inlägg 11-09-2012, 11:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 36 878

Hej!

Jobbar själv till vardags på MM på fotoavdelningen & fotar & har fotat väldigt länge.
          Det låter som att du vill ha en ganska lättanvänd kamera, men med många möjligheter?

Det är dessvärre en sanningen att man ALLTID får vad man betalar för, en kamera för 1500 spänn funkar till partybilder på kräftskivan, men är man ute efter lite finare bilder bör man lägga lite mer pengar.
          Jag har själv alltid använt Nikon men det är ju helt & hållet en fråga om smak & tycke och jag började fotografera med Nikon för många år sen så det är det som känns naturligt för mig.

Det låter ju inte som att du egentligen behöver just en systemkamera? Dock är det oxå en sanning att en kompaktkamera aldrig (åtminstone idag) blir riktigt lika bra som en kompaktkamera. det har med fysiska förutsättningar att göra, sensorn som registrerar informationen är tex betydligt större i en systemkamera & kan därför fånga & spara mer information - jämförbart med en korg att plocka blåbär i, ju större den är desto mer blåbär ryms.

Det är däremot inte jätteintressant hur många pixlar den har, snarare kan det vara en nackdel med för många pixlar om sensorn är just liten, då det tenderar att öka bruset (som man upplever som färgstickigt moare, kornighet & lite grådaskighet) och det gör inte bilderna vackrare.

De flesta avancerade kompaktkameror har möjlighet att ställa vitbalansen för att få färgerna korrekta, och även ljusmätningen för att tex kunna fotografera mot en väldigt mörk eller ljus bakgrund (kamerans autosystem kan i vissa fall lät låta sig luras av svåra ljusförhållanden).

Det som kan vara positivt med en kompaktkamera är att de dels är lättare att ta med sig, kan vara enklare att använda och eftersom sensorn oftast är mindre kan man ofta gå betydligt närmare sitt motiv (vid närbilder) eftersom närgränsen är bättre. En systemkamera måste utrustas med ett macroobjektiv för att det ska bli bra & bra macroobjektiv ÄR dyra. Försättslinser som man kan köpa & skruva på det vanliga objektivet är en budgetlösning, men inte särkilt bra då skärpedjupet blir väldigt kort vare sig man vill det eller inte + att skärpan i kanterna ofta är dålig. Till råga på allt tappar man ljus & kontrast vilket gör att man upplever bilden lite tråkigare & just kontrasten gör att man inte upplever bilden som riktigt lika skarp.

Dessutom är standardobjektiven som följer med kamerorna just bara ett billigt "skicke-med" objektiv som allt som oftast är rätt dåliga. Det kanske man inte tycker först, men när man blivit något varmare i kläderna inser man ganska snabbt att man vill ha ett bättre objekrtiv & då får man oftast lägga lika mycket pengar till på ett bättre eftersom just bra optik kostar en hel del pengar.

Avancerade kompaktkameror har ofta den fördelen att de redan från början är utrustade med lite ljusstarkare & framförallt skarp & fin optik. Nu kan inte jag säga att du ska köpa bu eller bä, men en kamera som jag själv är väldigt svag för är en Ricoh-modell som heter CX6. En helt fantastisk kamera som tar underbara närbilder, kan styras automatiskt eller manuellt, har en otroligt skarp optik och är väldigt användarvänlig. Finns här för ca 2900:- och det är väldigt mycket kamera för pengarna: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/14...icoh-cx6-silver

Nu är jag föräldrarledig så jag har inte stenkoll på sortimentet men skulle tro att MM har den hemma i lager oxå eftersom den efterfrågas väldigt mycket. Andra väldigt trevliga kompaktkameror är tex Canons powershot G12 som är något större, kostar ca 4000:- (Kan även fotografera i Raw-format som är ett format som lagrar ALL information kameran tar emot, och det gör det möjligt för dig att kunna redigera bilden maximalt vid tex svåra ljusförhållanden osv). Sony har dessutom precis släppt en trevlig modell som jag tror mycket på, Cybershot DSC-RX100, kostar ca 6000:-.

Hoppas du hittar nått du gillar!

Redigerat av Vinterflickan: 11-09-2012, 11:51

Citera

Inlägg i den här tråden
          blomkronan   Hjälp! vad är skillnaden?   08-02-2011, 22:13
          Bengalow   OBS! Enligt Kamera&Bild, så har Nikon släp...   08-02-2011, 22:26
          blomkronan   OBS! Enligt Kamera&Bild, så har Nikon släp...   08-02-2011, 22:54
          malcolm   För mig spelar inte MP någon roll... har jag fått ...   09-02-2011, 11:04
          Bengalow   Å nej, det du skriver är nästan 5000,- för mycket...   08-02-2011, 23:11
          Sussie F-Flower   Heeej! :kram2: Jag kan inte svara på frågan ...   09-02-2011, 08:57
          batski   Heeej! :kram2: Jag kan inte svara på frågan ...   04-09-2011, 20:02
          theseraphim   Glöm inte heller bort den viktiga ergonomin och sj...   09-02-2011, 10:57
          smuleborg   Såväl Canon som Nikon har bra kameror i olika pris...   10-02-2011, 21:58
          theseraphim   Såväl Canon som Nikon har bra kameror i olika pris...   11-02-2011, 09:57
          smuleborg   håller med, objektivet är viktigt och tex hittar d...   13-02-2011, 21:45
          Blomstertanten   Man bör tänka lite på tyngden på kameran också...   18-02-2011, 20:59
          blomkronan   Nu har jag skaffat mig en kamera :yahoo: Det ble...   14-07-2011, 22:56
          Anma   Nu har jag skaffat mig en kamera :yahoo: Det ble...   30-12-2011, 23:00
          Flemming   Gratulerar till ett lyckat köp ! Hur går det ...   28-08-2011, 21:13
          Martagon   Hej, jag skulle rekommendera dig en bra kompaktkam...   04-09-2011, 19:08
          renate   Grattis till nya kameran,jag köpte också en system...   27-02-2012, 21:35
          Överbölingen   När det analoga fotograferandet tog slut så var ja...   19-03-2012, 09:43
          fvd   Jag har ingen plan på att köpa en kamera nu och ka...   11-09-2012, 13:26
          Vinterflickan   Jag har ingen plan på att köpa en kamera nu och ka...   11-09-2012, 15:56
          britt@hangloose.se   Jag har en kompaktkamera som jag köpte för några å...   11-09-2012, 14:43
          fvd   Tack för svaren det var ju humana priser har ni bi...   12-09-2012, 08:03
          Vinterflickan   CX6 ligger på ca 2900:-, men den är värd varenda k...   12-09-2012, 11:29
          fvd   Tack så mycket jag trodde att det skulle kosta myc...   12-09-2012, 20:10

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 20:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon