Hm, det låter ju inte bra förstås.
Men hur blåsigt är för blåsigt tro? Jag menar, jag bor ju inte ute vid kusten eller så. "Blåshålet" ligger i nordväst och bildas av ett avstånd mellan en idegran och ett gullregn. Bägge står nära tomtgräns och mellan dem håller en en tujahäck på att växa upp. Lönnen skulle alltså stå mitt emellan men ett antal meter in på tomten och därmed bli skyddad av de andra träden samt tujorna. Iofs är ju förhoppningen att lönnen ska bli avsevärt mycket högre än tujorna med tiden.
Blåsigheten i vår trädgård skapas av brist på träd i den, samt i direkt anslutning. Däremot finns riktigt höga träd runt om men en bit bort, dessa tillsammans med omgivande byggnader bildar en "gryta" där vinden vispar runt i kastvindar.
I nordväst finns utanför tomten en lägre byggnad ca 50 m bort och bakom den ett skogbryn ca 100 meter bort. Tidigare fanns 3 vackra gamla äppelträd på ca 25 meters avstånd (emellan oss och den lägre byggnaden) på närmaste grannens tomt. Poängen är att de klarade att växa upp och stå länge oskyddat.
Tror ni ändå att det blir för blåsigt? Och isf, har ni tips på nåt annat träd som skulle kunna funka? Det måste inte vara rödbladigt, men kronan får inte bli för yvig där, däremot gör det inget om det blir högt.
--------------------
"Il faut cultiver notre jardin." Ur 'Candide' -- Voltaire
Zon 3
|