CITAT (Eva i Skåne @ 18-09-2012, 08:17)

Missförstår jag dig Ulf, eller menar du att M, SD m fl är hederligare än V och MP????
nej,det menar jag inte.generellt är alla politiker glada för olika ersättningar och förmåner,även v och mp,det syns inte minst bland de f.d riksdagsledamöter för dessa partier som gärna tar ersättning/pension istället för att söka jobb.
dock är det just de partierna som utåt säger sig ogilla höga arvoden,hur det är i praktiken är tydligen en annan sak.
sd vet jag inget om,har aldrig haft med dem att göra men övriga partier är ganska ense om att sko sig.
på lokalnivå inte så mycket i pengar men lite asfalt eller byggmaterial till kåken?några praktikanter i trädgården? och ju längre ett parti haft inflytande dessto mer korrupt blir det även bland tjänstemännen,mycket ryggdunk och du fixar det ,va?
vad jag menar är att eftersom v och mp oftast har mindre inflytande så involveras de inte så ofta i den kulturen och där de sitter enbart i opposition så infattas de aldrig i myglet.
själv har jag erfarenhet av en sossekommun på 70-talet där jag engagerade mig i partiet men då jag uppdagade eller rättare sagt blev invigd i kulturen och opponerade mig mot det (jag var ung och med ett rättspatos)slutade det med att jag blev utfryst och fick mer eller mindre fly från kommunen,tidningarna var köpta och vägrade befatta sig med saken.
övriga partier var ju i opposition och svaga (sossarna var mäktiga på den tiden)och höll en låg profil.
nu när jag närmar mig pensionen har jag återigen engagerat mig politiskt,nu för ett annat parti men upptäckt att det finns en liknande kultur även i denna kommun,nu är det s och m i skön förening.
har lite försiktigt börjat forska i landstingsverksamheten och hittils inte hittat så mycket men visst myglas det även här.frågan är skall man bry sig?
eller låta sig innefattas i kulturen och kanske få en dräglig pension? Ulf