Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Att lyssna på ljudböcker, - har nog inte fattat galoppen
          Bee
          Inlägg 21-09-2012, 22:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Har just läst senaste sidorna i boktråden för att få lite tips och konstaterar återigen att många lyssnar på ljudböcker.
          Jag har köpt några under årens lopp men det blir inte av att lyssna på dom. På dagarna finns inte riktigt ron att sitta ner och lyssna och när jag provat på kvällen så somnar jag och det är hopplöst att försöka hitta tillbaka till stället jag var på när jag somnade.
          Hur gör ni som lyssnar? När lyssnar ni och vad gör ni under tiden? Är det en koncentrationssak?

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anki på Öland
          Inlägg 21-09-2012, 22:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Försökte lyssna på bok i bilen - efter en liten stund susade ljudet in i ena örat och ut ur det andra som bakgrundsmusik och jag hade ingen aning om vad dom hade läst om. För att verkligen höra var jag tvungen att koncentrera mig och det är inte bra att göra när man kör i trafik så det fick bli radion i stället..... Hemma känns det bättre att ta en riktig bok.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Myosotis
          Inlägg 21-09-2012, 22:52
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Anki på Öland @ 21-09-2012, 23:46) *
          Försökte lyssna på bok i bilen - efter en liten stund susade ljudet in i ena örat och ut ur det andra som bakgrundsmusik och jag hade ingen aning om vad dom hade läst om. För att verkligen höra var jag tvungen att koncentrera mig och det är inte bra att göra när man kör i trafik...

Undrar om det är olika för olika människor eller om det kan vara en vanesak? Sen är det ju en annan sak om där är mycket trafik, man ska stanna, svänga, kanske hitta vägen eller så, då går det ju inte. Men om man bara kör rakt fram på motorvägen borde det funka. Har aldrig testat faktiskt, brukar lyssna på musik i bilen vilket jag nästan aldrig gör längre annars.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-09-2012, 01:08
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Myosotis @ 21-09-2012, 23:52) *
          Undrar om det är olika för olika människor eller om det kan vara en vanesak? Sen är det ju en annan sak om där är mycket trafik, man ska stanna, svänga, kanske hitta vägen eller så, då går det ju inte. Men om man bara kör rakt fram på motorvägen borde det funka. Har aldrig testat faktiskt, brukar lyssna på musik i bilen vilket jag nästan aldrig gör längre annars.

Tror det är snudd på lika farligt att lyssna på ljudbok som att snacka i mobilen när man kör bil, iallafall om man gör det med pluppar i öronen.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gita
          Inlägg 22-09-2012, 08:51
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (*Stintan* @ 22-09-2012, 02:08) *
          Tror det är snudd på lika farligt att lyssna på ljudbok som att snacka i mobilen när man kör bil, iallafall om man gör det med pluppar i öronen.

Och varför skulle det vara farligare att lyssna på en talbok än att t.ex. samtala med en medpassagerare?
          Det är väl bara att "pausa" boken när trafiksituationen så kräver.
          Jag lyssnar alltid på talböcker när jag kör till och från jobbet, dvs en timme varje vardag, ett sätt för mig att hinna få in lite kultur i ett ganska tätt schema.
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-09-2012, 09:59
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 22-09-2012, 09:51) *
          Och varför skulle det vara farligare att lyssna på en talbok än att t.ex. samtala med en medpassagerare?
          Det är väl bara att "pausa" boken när trafiksituationen så kräver.
          Jag lyssnar alltid på talböcker när jag kör till och från jobbet, dvs en timme varje vardag, ett sätt för mig att hinna få in lite kultur i ett ganska tätt schema.
          Gita

Konstigt att du ens behöver fråga. Du kanske inte såg att jag skrev "i allafall om man gör det med pluppar i öronen." Antar att du inte pratar med medpassagerare med hjälp av hörlurar.

Precis som Anki skrev så krävs det koncentration för att lyssna på en ljudbok (med eller utan lurar) om det som sägs inte ska gå in genom ena örat och ut genom andra. Knappast jämförbart med att samtala med en medpassagerare eller slölyssna på bilradion och musik t.ex. Jag tycker nog att man ska lägga all koncentration på bilkörningen och inte på andra saker. Annars är man faktiskt en fara för både sig själv och andra i trafiken. Det kan faktiskt redan vara för sent för "att pausa boken när trafiksituationen så kräver".

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gita
          Inlägg 22-09-2012, 11:36
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (*Stintan* @ 22-09-2012, 10:59) *
          Konstigt att du ens behöver fråga. Du kanske inte såg att jag skrev "i allafall om man gör det med pluppar i öronen." Antar att du inte pratar med medpassagerare med hjälp av hörlurar.

Precis som Anki skrev så krävs det koncentration för att lyssna på en ljudbok (med eller utan lurar) om det som sägs inte ska gå in genom ena örat och ut genom andra. Knappast jämförbart med att samtala med en medpassagerare eller slölyssna på bilradion och musik t.ex. Jag tycker nog att man ska lägga all koncentration på bilkörningen och inte på andra saker. Annars är man faktiskt en fara för både sig själv och andra i trafiken. Det kan faktiskt redan vara för sent för "att pausa boken när trafiksituationen så kräver".

Det har ju förstås också stor betydelse hur säker och van man är som förare. Det finns ju sådana som aldrig skulle tillåtas att sätta sig bakom en ratt, varken med eller utan ljudbok.
          gita

Citera

Inlägg i den här tråden
          Bee   Att lyssna på ljudböcker   21-09-2012, 22:05
          Huggorm   Perfekt att lyssna på i bilen när man är på långtu...   21-09-2012, 22:09
          Myosotis   Jag har inte heller ro att bara sitta och lyssna, ...   21-09-2012, 22:19
          Bee   Förstår att det handlar en hel del om koncentratio...   21-09-2012, 22:25
          Myosotis   Undviker pluppar om det går. När jag lyssnar på ra...   21-09-2012, 22:36
          *Stintan*   Det har ju förstås också stor betydelse hur säker ...   22-09-2012, 12:26
          Gita   Japp och det brukar vara de som är kaxigast som är...   22-09-2012, 16:39
          *Stintan*   Fast jag undrar om inte de där ovana, ängsliga och...   22-09-2012, 17:22
          Elisabeth-Västkustkolonisten   Fast jag undrar om inte de där ovana, ängsliga och...   22-09-2012, 17:57
          Huggorm   Menar ni att den berömda kvinnliga simultankapacit...   22-09-2012, 07:51
          EKLO   Lyssnar på saker när jag jobbar i trädgården, rens...   22-09-2012, 08:18
          Eva i Skåne   Jag lyssnar också på ljudböcker i bilen, alltid ti...   22-09-2012, 09:13
          Bee   Bilkörning går bort i sammanhanget. Jag klarar kna...   22-09-2012, 15:00
          FruTrädgårdstomte   Perfekt när man ska köra långt ensam, liksom när m...   22-09-2012, 16:58
          mamamaggan   Här lyssnas det på ljudbok varje kväll i stort set...   22-09-2012, 18:53
          Alba   Förr läste jag enbart pappersböcker (eller vad man...   22-09-2012, 20:07
          Myosotis   ...jag måste ligga för att kunna koncentrera mig. ...   26-09-2012, 22:06
          Alba   Missade ett avsnitt av radioföljetongen och skulle...   27-09-2012, 15:15
          mamamaggan   Jag känner igen det där även om jag inte har några...   27-09-2012, 15:48
          Bee   Mamamaggan: Vad mysigt det låter att ni båda lyssn...   22-09-2012, 21:28
          Wilmer   Lyssnar i bilen. När jag klipper gräset (under hör...   26-09-2012, 22:40
          omk   Jag lyssnar nästan bara i bilen. Har 40 min till j...   01-10-2012, 02:37
          Christa   Jag lyssnar på ljudböcker när jag diskar och jobba...   01-10-2012, 09:14

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 01:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon