CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 30-09-2012, 23:50)

Häftigt att se bilden, har för mig att jag läste om en rönn som växte vid trädgränsen och också var väldigt liten fast åldern.
Kan tänka mig det. Jag misstänker jag vet hur det kommer sig att de vuxit så långsamt. Fröplantor av Rönn och Ek (och i ännu högre grad Bok) har möjlighet att överleva i djup skugga, där det är så mörkt att de inte kan tillväxa. Det är en anpassning till att kunna växa i täta skogar - fröplantan kan leva på extrem sparlåga i årtionden i väntan på att ett träd ska falla - och då, när ljuset kommer ned till plantan, sätter den fart.
Mina ekar står visserligen inte i skugga, men växtsäsongen är kort, kanske ger det samma effekt.
Måste nästan visa en annan extrem överlevare. När mina föräldrar köpte tomten för snart 40 år sedan, hade den stått obebyggd i nästan 40 år sedan det hus som tidigare stått där brunnit ned, och var igenvuxen med granskog. När pappa röjde bort skogen, dök det upp en ensam vit kroll-lilja, som alltså överlevt sedan det tidigare huset.
Denna bild är tagen i år:
kroll.jpg ( 43.83k )
Antal nedladdningar: 62En minst 70-årig kroll-lilja. Välbevarad för sin ålder.

Nu är det några år sedan mina föräldrar gick bort, och som synes håller granskogen på att komma tillbaka.
Redigerat av naturtomt-enissen: 30-09-2012, 23:26