...eller att någon inom rättsväsendet *ryser när jag skriver det* planterar spår, med hjälp av det för brottsbekämpning lagrade materialet, för att sätta dit någon mer "lämplig brottsling" än den man vet har begått brottet... låter som en dålig deckare, det medges, man jag kan inte släppa tanken. Även inom denna sektor finns det korruption, tyvärr...
Är väl inte så pigg på ett allomfattande register, man det kanske ni redan räknat ut...
Vävnadsmaterial från väldigt många personer i Sverige finns redan sparade. Vid födelsen tar man blodprov för att utesluta att den nyfödde lider av PKU, en ämnesomsättningssjukdom. Dessa prover sparas. Många andra blod- och vävnadsprover som tas i sjukvården sparas också, men detta är inte något egentligt DNA-register utan just vävnadsprover, men de skulle teoretiskt sett kunna användas för en DNA-jämförelse om man misstänker en viss person och denna inte går att få tag på... Så steget till att inrätta ett "riktigt" DNA-register är väl inte så stort...
Jag kan ju i och för sej se vissa fördelar med ett register, man jag vill ändå inte ha något, för jag tror inte att man skulle få så mycket fördelar att jag skulle bli av med mina "Orwellrysningar"...