Hejsan ! Jag är starkt FÖR. Det var någon tidigare i tråden, som tyckte att bara grova brottslingar skulle hamna i DNA registret. Men tänk på att alla förbrytare någon gång varit förstagångsförbrytare. Då skulle t.ex.en sexualmördare kunna gå fri, om det var första gången han begick ett grovt brott.
Har man rent mjöl i påsen så ska man inte behöva vara orolig för att bli osyldigt anklagad, inte blir man häktad som misstänkt för mord för att man spottat ut tuggummit på "fel" plats.
Föresten, hur vet vi att vi inte redan är registrerade? När man lämnat blodprov så skulle det ju vara så enkelt att även göra En DNA analys.
Jag fick själv förfrågan för flera år sedan, om dom fick använda mitt blod som dom sparat i någon typ av bank för att göra DNA analys på till ett register. Jag har aldrig varit blodgivare, p.g.a. min reumatiska sjukdom, men det var rör från sänkan som tagits flera år tidigare.
Har man någon gång lämnat sänkan, så kan man lika gärna ha hamnat i ett register, det är något som vi inte har en aning om, och inte lider vi av det heller.