Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Blöt ved och ingen plats under tak, - hur mkt sjunker eldningsvärdet?
          EKLO
          Inlägg 05-10-2012, 09:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Hej,

Jag har ont om plats för min ved, och nu ligger sedan i juli en stor huggen hög på gården. Min förhoppning var att de där skulle torka till lite under sommaren, för att därefter läggas under en luftig presenning, men efter denna regniga sommar är det inte mkt bevänt med den saken.

Nu funderar jag på eldningsvärdet hos ved - sjunker värdet av att ved i flera omgångar blötts ned igen, innan det finns plats för den att torka ordentligt? Eller är samma ved lika okej som annan, när den väl har torkat?

någon som vet?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstinbern
          Inlägg 05-10-2012, 10:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

Veden behöver komma upp från marken (lastpallar) och den behöver definitivt tak över sig. Den kommer inte heller torka något mera vid denna tid på året.

Det gamla rådet att veden skall vara klyvd till påsk och in under tak till midsommar, är fortfarande lika aktuellt. Det är under senvåren och försommaren som veden torkar bäst.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 04:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon