CITAT (EKLO @ 06-10-2012, 07:53)

Tack för alla svar.
Jag har nu byggt ett slags ställning som jag kan lägga en pressenning någorlunda luftigt över, så nu får veden sägas ha ett lite tillfälligt "tak över huvudet", tills jag kan bygga klart.
Men egentligen funderar jag vidare: Det är ju inte bara jag som står utan en riktig vedbod, men ändå har ved. De enkla förvaringar jag har sedan tidigare är glesa träkonstruktioner fristående från huset (jag har byggt glesa väggar av e-pallar med gamla masonitskivor som tak. När luftfuktigheten är hög når fukten förstås veden, eftersom det för luftningens skull är glest överallt. Men även en ordentlig vedbod står ju ofta fristående från boningshuset och är ouppvärmt. Man undrar varför den veden ändå bibehålls torr? Eller det kanske den inte gör. Den lilla fukt som kommer av luften kanske går bort under den tid man förvarar veden i vedlåren inne?
Vad tror ni?
Vår ved förvaras under en utbyggnad till snickarboden täckt med plåttak och i princip i övrigt öppen, Vid lågsidorna där veden förvaras har vi plyfa eller masonitskivor mot utsidan som täcker lite högre upp än veden. Plåttaket går sedan ut en bit utanför men när det regnar vertikalt eller snöar så kommer det givetvis in på veden. Vi skakar av ev snö och sen har vi en ganska stor vedförvaringsstapel inne där vi staplar upp i 2 fack. När ett är tomt hämtar man in ved och staplar upp som då kommer att ligga 2-3 dagar tills den behövs användas. Den brukar då vara torr igen så fukten / blötan som då och då drabbar den blir inte långvarig.
Sen betr. eldning av blöt ved så är det ju som Hattstugan skriver inte bra, det ger mer tjärbildning i skorstenen. En kompis råkade näsan ut för skorstendbrand, det var ren tur att sotaren faktiskt var bokad just den dagen för när sotaren sotade så kom det ner stora glödande klumpar ur skorstenen fast hon inte eldat dagen före. Sotaren studerade hennes vedföråd och ja veden var för blöt. Hon hade beställt hem den nån gång i slutet av sommaren, billig blandved som förmodligen inte då var torr, och sen hade den legat ute till oktober då hon äntligen fick in den i vedboden, men då hade den inte alls hunnit torka. Sotaren gav rådet att hon skulle ringa runt efter ett nytt lass torr ved och omgående se till att få in den under tak och spara den veden hon hade till vintern efter så den hann bli torr.
Helén