Jag är också krigsplacerad, iaf tills telefonerna slutar fungera
Maken gjorde sin värnplikt under 80-talet (riktig "stridis"

) och jag önskar (faktiskt) att sonen kunde blivit antagen också, men han ville INTE göra utlandstjänst, så därför fick han nej.
Jag tror att man får ett helt otroligt SJÄLVFÖRTROENDE om man gjort lumpen !!
Man får lära sig att hålla ordning på sina egna prylar, ingen annan gör det åt dig. Har du tappat dina vantar; tough luck !! Då får du frysa !! Är sockorna otvättade / blöta, ja, du har ingen annan att "skylla på", mer än dig själv.
Man vet hur ens kropp funkar i olika situationer, utan mat, värme, sömn. Man har provat ute i naturen med att t ex göra upp eld med våt ved, sova i snö, fixa fötterna och man inser att man kan klara nästan ALLT och speciellt civila svårigheter (t ex snöstorm, träd-över-väg, längre elavbrott)
Jag tror att det är nyttigt med en slags "lump-period", både för killar och tjejer, speciellt vid unga år (16-22), sen behöver det inte vara just Lumpen, men nåt liknande.
Edit; egentligen skulle man bara låta dessa ungdomar leva utan el i 3-4 månader ...
Redigerat av omk: 07-10-2012, 20:59
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein