Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Automatisk växellåda, För- och framförallt nackdelar?
          Dawn
          Inlägg 05-10-2012, 21:50
          Länk hit: #1

Validating
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 57 291

Jag måste byta bil ganska snart. Men ekonomin är väldigt begränsad så därför letar jag bland billigare begagnat (under 50 000 kr). Jag har hittat en bil som jag är intresserad av, men jag har inte sett den i verkligheten ännu då bilfirman har stängt till måndag. Men jag gillar det jag läser om den och framförallt priset. Men det står att den har automatisk växellåda. Jag har aldrig ens kört en bil med en sådan.

Jag undrar nu om automatisk växellåda är något som jag bör undvika? Jag har hört sägas dom är dyra att laga om dom går sönder. Stämmer detta?

Jag har också hört dom drar mer bensin. Stämmer detta?

Berätta gärna om era erfarenheter. smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          jaj-51
          Inlägg 06-10-2012, 06:06
          Länk hit: #2

Gäster

Största problemet är att vänja sig vid automatbilen.

Som ovan kommer du att trampa ner koplingspedalen som inte fins!
          Den breda bromspedalen får en rejäl törn och bilen tvärnitar ...

Som nybörjare på automatbil sätt vänster foten i golvet där kopplingspedalen är nertryckt.

Vinterkörning är bara en träningssak och fungerar minst lika bra med automatlåda.

Bilar med automatväxellåda brukar dra mer bränsle.
          En krånglande automatväxellåda är mycket dyr att laga men brukar fungera tils bilen skrotas.
          Bilar med vanlig växellåda brukar behöva minst en reperation av lamell, tryckplatta innan bilen skrotas.

Det är mycket bekvämt att köra automatväxlade bilar, många får ett lungnare och "vänligare" körsätt också.

Gillar du bilen så provkör med vänterfoten i GOLVET!
          Begangnade automatväxlade bilar brukar vara billigare (=svårsålda)

Lycka till.

Citera
          Pirum
          Inlägg 09-10-2012, 11:23
          Länk hit: #3

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (jaj-51 @ 06-10-2012, 07:06) *
          Vinterkörning är bara en träningssak och fungerar minst lika bra med automatlåda.
          <klipp>
          Det är mycket bekvämt att köra automatväxlade bilar, många får ett lungnare och "vänligare" körsätt också.

Jag har kört manuellt i många år, men senaste bilen är en automat, den är bara ca 10 år gammal och alltså ganska ny, den nyaste bil jag haft åtminstone. Jag är nöjd, men det är några punkter jag inte riktigt förlikat mig med:

* Bilen växlar ner hela tiden, eller så fort man trampar det minsta på gasen åtminstone. Man växlar och varvar som en "biltjuv". Det är inte endast för att min bil är en gammal Volvo, jag tycker det är ganska vanligt att automatväxlade bilar tycks få folk flest att köra mer aggressivt (lättare att gasa eftersom man slipper växla) och varva högre. Min mor skulle aldrig dra upp sin gamla golf i 4000 varv och få hjulspinn vid utkörning på landsväg, på nyare automatgolfen hände det ganska ofta smile.gif

* Bränsleförbrukningen ÄR högre. I praktiken för mig, som hade samma bilmärke men manuell växellåda tidigare, är förbrukningen ca 10% högre - mer i stadstrafik tror jag, i praktiken innebär det att en fulltankning i dagsläget är ca en hundralapp dyrare.

* Har man en äldre bil, utan modernt antisladd, vågar jag påstå att automatlåda ger osäkrare vinterkörning, just pga att man inte kan kontrollera växlingarna på ett enkelt sätt. På Volvo är antisladd standard sedan modell 2005, iaf på V70 och uppåt. Tidigare hade man "antispinn" vilket inte alls är samma sak. Turligt nog är de flesta bilar framhjulsdrivna idag, man vill ju inte ha en bakhjulsdriven bil i en halkig uppförsbacke när automatlådan bestämmer sig för att växla och få hjulen att tappa fästet så man sladdar mot närmsta långtradare.

* Körningen blir ryckigare. Kanske en värstingmercedes växlar mjukt, men överlag tycker åtminstone jag att oförutsägbarheten för när bilen ska växla gör att körningen ofta känns ryckigare, främst i stadstrafik. Landsväg och farthållare funkar ofta bra, förutom när man efter en inbromsning sätter på farthållaren och den med ett vrål och nedväxling(ar) ska acca upp från 97km/t till 110km/t fortast möjligt igen smile.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-10-2012, 15:28
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Pirum @ 09-10-2012, 12:23) *
          Turligt nog är de flesta bilar framhjulsdrivna idag, man vill ju inte ha en bakhjulsdriven bil i en halkig uppförsbacke när automatlådan bestämmer sig för att växla och få hjulen att tappa fästet så man sladdar mot närmsta långtradare.

När man accelererar förskjuts tyngdpunkten bakåt, så gasar man bara på i uppförsbacken är det bättre än framhjulsdrift. Problemet är om man kommer i hög fart i en något svängande uppförsbacke och plötsligt släpper gasen. Då motorbromsar bilen på drivhjulen, det blir som att dra handbromsen.

Citera
          jaj-51
          Inlägg 09-10-2012, 15:42
          Länk hit: #5

Gäster

CITAT (Huggorm @ 09-10-2012, 16:28) *
          När man accelererar förskjuts tyngdpunkten bakåt, så gasar man bara på i uppförsbacken är det bättre än framhjulsdrift. Problemet är om man kommer i hög fart i en något svängande uppförsbacke och plötsligt släpper gasen. Då motorbromsar bilen på drivhjulen, det blir som att dra handbromsen.

Nja om tyngdpunkten förskjuts så måste något flytta sig i bilen.
          Vätskor och drivmedel flyttar sig lika mycket oavsett om bilen är fram eller bakhjulsdriven.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-10-2012, 15:50
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (jaj-51 @ 09-10-2012, 16:42) *
          Nja om tyngdpunkten förskjuts så måste något flytta sig i bilen.
          Vätskor och drivmedel flyttar sig lika mycket oavsett om bilen är fram eller bakhjulsdriven.

Jo, men med mer tyngd på drivande hjul blir greppet bättre...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera

Inlägg i den här tråden
          Dawn   Automatisk växellåda   05-10-2012, 21:50
          varghem   automatlåda har nog många fördelar, jämnare körnin...   05-10-2012, 22:02
          Motti   Nackdelen är väl isgata och uppförsbacke !   05-10-2012, 22:06
          Dawn   Åh, sånt är precis vad jag ville höra. Eftersom ja...   05-10-2012, 22:12
          Motti   Japp så är det !automat är bra men inte om man...   05-10-2012, 22:18
          mosquito   En annan nackdel är väl att om växellådan skulle g...   05-10-2012, 22:29
          Huggorm   Man bör kolla i serviceboken att automatlådan bliv...   05-10-2012, 22:45
          Huggorm   Nja om tyngdpunkten förskjuts så måste något flytt...   09-10-2012, 15:56
          jaj-51   Att tyngdpunkten förflyttar sig vid acceleration h...   09-10-2012, 16:03
          Klint   Jag är alls ingen expert,men här är mina erfarenhe...   06-10-2012, 06:47
          EKLO   Hej, vem hade trott att jag skulle svara i en trå...   06-10-2012, 07:04
          Huggorm   Sedan är det skillnad på automatlådor och automatl...   06-10-2012, 08:44
          Tapio   Halaj! Lite modernare a-lådor brukar ha en lo...   06-10-2012, 11:04
          Ugglemormor   Jag har kört med automatlåda sedan efter jag fick ...   06-10-2012, 11:18
          gnon49   skall man köpa bil i spannet 40-50.000 så är märke...   06-10-2012, 11:54
          Ugglemormor   Rekommenderade inte skrot heller, men om man har t...   06-10-2012, 12:05
          Dawn   Bilen i det här fallet är en Peugeot som gått dryg...   06-10-2012, 14:21
          Tapio   Halaj! Hade ju varit bra om du skrivit vilken...   06-10-2012, 16:53
          malcolm   Jag har haft två automatväxlade bilar, en Volvo 24...   07-10-2012, 18:16
          Ugglemormor   Om du vill ha just den bilen (eller vilken som hel...   08-10-2012, 18:29
          Christa   Vi har automat på båda våra bilar och att det skul...   08-10-2012, 18:57
          Elisabeth-Västkustkolonisten   Pirum jag känner inte igen det du beskriver Vi kö...   09-10-2012, 12:19
          jaj-51   Hej Pirum du skal lämna in bilen på service, eller...   09-10-2012, 12:49
          *Stintan*   Känner inte heller igen det Pirum skriver utan tro...   09-10-2012, 13:31
          Aqvakul   Jag har bara kört autmatare vid enstaka tillfällen...   09-10-2012, 14:05
          malcolm   Väljer man en bil med automatlåda skall man se til...   09-10-2012, 15:26
          Huggorm   Väljer man en bil med automatlåda skall man se til...   09-10-2012, 15:36

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 11:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon