CITAT (jaj-51 @ 06-10-2012, 07:06)

Vinterkörning är bara en träningssak och fungerar minst lika bra med automatlåda.
<klipp>
Det är mycket bekvämt att köra automatväxlade bilar, många får ett lungnare och "vänligare" körsätt också.
Jag har kört manuellt i många år, men senaste bilen är en automat, den är bara ca 10 år gammal och alltså ganska ny, den nyaste bil jag haft åtminstone. Jag är nöjd, men det är några punkter jag inte riktigt förlikat mig med:
* Bilen växlar ner hela tiden, eller så fort man trampar det minsta på gasen åtminstone. Man växlar och varvar som en "biltjuv". Det är inte endast för att min bil är en gammal Volvo, jag tycker det är ganska vanligt att automatväxlade bilar tycks få folk flest att köra mer aggressivt (lättare att gasa eftersom man slipper växla) och varva högre. Min mor skulle aldrig dra upp sin gamla golf i 4000 varv och få hjulspinn vid utkörning på landsväg, på nyare automatgolfen hände det ganska ofta

* Bränsleförbrukningen ÄR högre. I praktiken för mig, som hade samma bilmärke men manuell växellåda tidigare, är förbrukningen ca 10% högre - mer i stadstrafik tror jag, i praktiken innebär det att en fulltankning i dagsläget är ca en hundralapp dyrare.
* Har man en äldre bil, utan modernt antisladd, vågar jag påstå att automatlåda ger osäkrare vinterkörning, just pga att man inte kan kontrollera växlingarna på ett enkelt sätt. På Volvo är antisladd standard sedan modell 2005, iaf på V70 och uppåt. Tidigare hade man "antispinn" vilket inte alls är samma sak. Turligt nog är de flesta bilar framhjulsdrivna idag, man vill ju inte ha en bakhjulsdriven bil i en halkig uppförsbacke när automatlådan bestämmer sig för att växla och få hjulen att tappa fästet så man sladdar mot närmsta långtradare.
* Körningen blir ryckigare. Kanske en värstingmercedes växlar mjukt, men överlag tycker åtminstone jag att oförutsägbarheten för när bilen ska växla gör att körningen ofta känns ryckigare, främst i stadstrafik. Landsväg och farthållare funkar ofta bra, förutom när man efter en inbromsning sätter på farthållaren och den med ett vrål och nedväxling(ar) ska acca upp från 97km/t till 110km/t fortast möjligt igen