Nu blir det lite ot i min egen tråd. Vilken tur att tråden är min egen!

Till vänster är min nacke ett par veckor före operation. Knölen var fruktansvärt öm för jämnan och jag tålde ingen beröring där. När jag skulle kramas försökte jag alltid se till att kramarna blev väldigt korta. Jag kunde inte ha halsband, inte ens en tunn kedja, för efter bara några minuter kändes det som ett flera kilo tungt ok.
Efterbilden till höger är ca två veckor efter operationen. Där har jag ännu inte vant mig vid att jag inte behöver stå med gamnacke längre. Idag är knölen ännu mindre framträdande. Man kan klämma hur mycket man vill, inom rimliga gränser så klart, trycker man till för hårt så gör det ju ont på vem som helst. Jag kan ha halsband, även tunga. Det enda är att jag är ovan och tycker att det känns konstigt. Numera kramas jag både hårt och länge.

Min värsta och stadigvarande huvudvärk satt i det rakade området, hela den undre delen av bakhuvudet. Nu när jag har huvudvärk sitter den ovanför, mest i tinningarna. Det är förmodligen muskulär spänningshuvusvärk. Jag håller fortfarande på och lär mig att ha rätt kroppshållning och avslappnad överkropp. Det går framåt, men tar sin lilla tid att få kroppen att förstå att inte vara i försvarsställning hela tiden.
På det gamla stället har jag inte haft huvudvärk en enda gång sedan op.
Redigerat av Anma: 10-10-2012, 08:49