Elisabeth,
Du kanske missuppfattade mig eller läste inte ordentligt.....
I mitt fall är det fråga om akutop. med viss fördröjning pga att just denna op. tar minst 4-5t. att göra och de hade inte så lång tid nu omedelbart. Så det är inte fråga om den vanliga vårdplaneringen utan en lucka så snabbt de kan få det, men inte vänta mer än någon vecka till och det stod AKUTFALL på mina papper. Operationsplaneraren sade att hon fixar en tid åt mig snarast möjligt --- någon lyfts ut ur kön till senare tillfälle, det blir ett sådant beslut.
Det är klart att om man råkar i en olycka, görs allt de kan för att rädda personen, där hinner man inte fråga efter om de röker, dricker el. är överviktiga. Sedan man kanske väntar med att operera pga riskerna.
Förra gången jag var inne, kom det in en kvinna med akuta ryggskador o värk, men hon blev efter några dagar hensickad liggande i ambulans ..... orsak; - rökare och kraftigt överviktig. Kom tillbaka när du gått ner minst 25kg och varit rökfri en längre tid......Människan var kring 45 år, jobbade i hemsjukvården där hon skadat sig. --- Hur ska man då bedömma att hon inte var i akut skede att få hjälp?
Hon låg i samma rum som jag ..... hon själv sade att hon kommer att bli sängliggande i sin lägenhet med massa piller.....
En yngre kille hade skadat sig i en bilolycka, skickades hem med orden att sluta röka, sedan ska vi se till att du kommer i vårdkön.....Han svor förbannelser över personalen att det rök om en. Han hade småbarn o fru att ta hand om. Han var normalviktig.
Det finns flera fall jag vet om att de kämpar med sina kilon och rökbegäret och orkar inte arbeta pga. smärtor och funktionshinder.
Man hamnar mellan två stolar ...... ingen bra sits i dagens samhälle och fler blir de ...........
Hur man än gör så har man ändan bak och just dessa skulle behöva tas hand om--- men det finns ju risker och dålig läkning .... så jag förstår läkarna, men ändå känns det svårt att se på dem som inte får det de behöver......
Något att upplysa om till ungdommar när de inte tänker på det själv ..........

OBS: - jag är inte ute efter att jaga varken rökare el. överviktiga, endast fakta.
Redigerat av Ugglemormor: 11-10-2012, 02:30