CITAT (Fågelvägen @ 12-10-2012, 19:39)

Jag tror att stenmjöl inte ger tillräcklig stadga för en konstruktion som är ovanpå markytan. För att få stenarna att ligga stadigt skulle jag ha använt grovt krossgrus (t.ex. 8-16 mm) under trappsteget.
Halaj själv! Vad betyder din konstiga hälsning?
Halaj!
Jag läste nånstans att stenmjöl blir hårt som betong när det blir blött, och därför tänkte jag att det skulle ge ett stadigt underlag till stenarna. Mitt stenmjöl är inte köpt, utan jag fick någon kubik av det när de borrade brunn här. Det har inga fraktioner, utan är fint som bakpulver.
Men jag förstår tanken med krossgrus. Sånt har ju väldigt ful, grov yttextur och ”hakar” säkert bra i varandra och förhindrar därigenom rörelse. Jag får försöka att peta ner kross i kanterna på de förstorade hålen som vickningen har gett. Hjälper det inte så får jag väl gräva upp alltihop igen och fylla med kross istället.
Tycker du att min hälsning är konstig?
Så säger jag när jag hälsar på folk, skriver mail, svarar i telefon etc. Det är mitt ”signum”
I telefon säger jag aldrig: Hej, det är Tapio, utan jag säger: Halaj, Det är jag! Då vet alla vem som ringer.
På Konsum kan det bli konstigt. Kassörskan säger. Hej! Och jag svarar Halaj, angenämt!
Speciellt unga invandrarkvinnor börjar då prata engelska med mig!
Eftersom de saknar bakåtkompabilitet i det svenska språket vet de ju inte att ordet angenämt är en gammal, förlegad hälsningsfras som inte har använts i dagligt språkbruk sen typ 60-70-talet.
//T