Ytterligare ett år har nu gått och tänkte posta en liten statusuppdatering. Nu har det gått 2,5 år sedan jag köpte in de späda plantorna från Tyskland.
Deras Caudex har blivit ännu något tjockare, men tillväxten har definitivt avstannat. De verkar nu hålla på att gå ner i vinterdvala och släpper bladen. Till våren planerar jag plantera om dem och beskära grenarna ganska hårt.
Jag har inte planterat om dom på två år utan bara vattnat när de varit riktigt torra. Någon liten dos med flytande kaktusnäring har de också fått, men absolut in regelbundet. I våras 2012 så testade jag att klippa de långa grenarna som kommer eftersom dessa blev nästan en meter långa. Det verkar inte vara några problem utan den sköt gladeligen nya skott. Tyvärr så torkade flera av dem bort under en semester.
Alla fyra plantorna lever, inkluderat den som misshandlas med skötseln på kontoret.
Det finns han och honplantor av denna art och det ska bli spännande om jag kan få dem att blomma om några år. Nästa år funderar jag på att låta ett ex stå utomhus för att se om de klarar detta.
Experimenterandet med dessa Adenia Glauca fortsätter. Hoppas någon tycker det är kul att få lite uppföljning. Vore kul om någon annan har samma art och kan visa en bild på dem.
Vad tror ni om att planera dem utomhus nästa år på balkongen?
glauca_okt_2012_1.jpg ( 301.46k )
Antal nedladdningar: 66
glauca_okt_2012_2.jpg ( 184.7k )
Antal nedladdningar: 69
glauca_okt_2012_3.jpg ( 210.29k )
Antal nedladdningar: 73