Jag har inte så mycket nytt att bidra med, men tänkte berätta hur jag gjorde med min farmors pioner. Farmor hade fantastiska pioner, när hon dog så ville jag ta med mig några från Luleå där hon bodde, hit hem till Stockholm där jag bor. Det var tidig vår när begravningen var och jag fick leta efter vissna blad för att hitta pionerna i trädgården. Eftersom huset skulle säljas vågade jag inte gräva upp hela pionen utan tog en del. Det var svårt att gräva och jag hade inte heller rätt utrustning eller kläder (åkte dit för begravningens skull), men med en spade lyckades jag hacka loss ett par bitar som jag tog med hem. De planterade här hos mig ungefär så som beskrivs här ovan, jag vattnade en del extra. En bit satte jag i kruka, bara för att "sprida riskerna" och alla har klarat sig. Den sommar som kom efter att jag tog hit dem hade alla blad, på några blad kom små knoppar, men de torkade in. Den här sommaren, som är sommar två, så kom det några blommor. Jag hoppas att det blir fler blommor efterhand. När de vuxit till sig mer ska jag ta en bit till min systerdotter som bor i England. Hon fick en i doppresent, men den får ju stå här så länge.
Nu efteråt berättade släktingarna att husets nya ägare grävt upp runt huset för att kolla dräneringen. Alla pioner är borta. Och det var inte ens problem med dräneringen, så jag ångrar verkligen att jag inte grävde upp fler!
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|