CITAT (Pia L @ 16-10-2012, 09:20)

Googlar man på som i mitt fall photometric så verkar det vara vanligt med dessa bluffakturor som köpts upp av först Lindorf för att ifrån dom köpas av intrum och senast alektum.
Alla dessa inkassoföretag påstår att man varit i kontakt med personen som påstås ha en skuld och man skulle ha upprättat avbetalningsplan med dom som man brutit.
I mitt fall började fruktansvärt många urgamla skulder ramla in när jag skilde mig och "flyttade hemifrån" och inkassobolagen påstod att dom haft kontakt med mig med jämna mellanrum under alla år som gått och att för varje gång dom påstods ha pratat med mig förlängs preskriberingstiden med 3-5 år.
Nu är det ju som så att jag aldrig tidigare hört av dom och att skicka 13-14 dagisräkningar betyder att jag dessutom borde ha flera barn än jag har (2 stycken) och aldrig någonsin betalat ett foto.
Mina barn gick på dagis i 5 och 6 år, i 5 år så togs syskonbild på dom och sista året var sonen själv på bild, det betyder att det under dessa år varit 6 fototillfällen.
Fast å andra sidan så fick jag en ännu värre räkning när jag flyttade, en påstådd hyresskuld på 33 000:- och ändå var det inom det hyresbolaget jag flyttade flera gånger under 7 år vilket jag inte kunnat göra om jag haft en skuld till dom, enligt kronofogden var det bara att betala och se glad ut.
Får inkassobolagen uppgifter om flyttar så att dom hoppas att folk i flytten kastar/tappar bort sina kvitton och kommer med bluffakturor?
Kan kanske tillägga att hyresskulden avsåg en lägenhet jag flyttade ifrån 1991 och skulden gick direkt till kronofogden efter skilsmässan 2007.
Det ÄR tydligen bara att betala.....men GLAD, det är jag absolut inte :-(
Preskriptionstiden för hyresskulder är 2 år. Så du skulle ha bestridit. Begärt att hyresbolget bevisar att du fått påminnelser kontinuerligt.
Jag har hjälpt en vän att sanera ekonomin. Jag fick ner skulderna från 750.000:- till 240.000:-.
Många blev preskiberade. Bland annat skulder på kapitalsumma 50.000:- till en stor bank. Den hade skickats påminnelser om med jämna mellanrum, men endast en gång varit hos KF, det var 12 år tidigare.
Hon är snart helt skuldfri. På 4 år har hon lyckats betala över 200.000:-