Jo, men mjöldagg brukar angripa växter som står torrt eller som utsätts för starka växlingar mellan vått och torrt. Den brukar också vara sortbenägen, dvs vissa slags växter får den lättare än andra.
Med en syrén som fått det i år skulle jag inte oroa mig alls. Denna sommar är en svampsommar utan like och kommer säkert inte igen på 100 år...
Mjöldagg är ju svamp, men oj vilket stort släkte detta är... Lika olika som rosor - minst! Men mjöldagg har gemensamt att de sällan är särskilt skadliga för växten även om det är rätt fult och kan sätta ned tillväxt något.
Att hålla vattnat, att inte kvävegödsla brukar vara grundrecepten. I övrigt finns bra tips här där jag använt några och lyckats bra på t ex mjöldaggsbenägna rosor.
http://www.odlablommor.com/mjoldagg.phpHemma har jag för första gången en sorts mjöldagg på tomater, de som står i förmiddagsskugga. De andra som får sol ett par timmar längre är fria från svampen. Jag har också en sorts mjöldagg på ett par ekar, medan andra är fria. I andra områden har jag sett mjöldaggsliknande beläggning på stora ekar som står i full sol och helt fria på fält, men den daggen försvann eller blommade över i början av september.
Allt som ser läbbigt ut är det dock inte, som tur är!