Har man dyslexi skall man absolut skriva i forum! Och inte ska man skämmas för att det blir fel ibland heller!
Men jag tror inte att alla de som skriver ytterst slarvig - på gränsen till oläslig svenska - är dyslektiker. Många, framför allt unga (usch vad jag plötsligt känner mig gammal) skriver sms/chat förkortningar i inlägg helt i onödan - det finns ju ingen gräns för hur mycket man får skriva, men en gräns för hur mycket man kan förkorta för att alla skall kunna läsa och förstå. Exempel från ett annat forum: "I no u no 2" (Ungefär, kan inte hitta inlägget nu. Skall i alla fall stå för "I know you know too")
De/dem felen irriterar mig för att de ofta kommer från människor i min närhet, jag vet att de kan skilja på de och dem, men bara är lata och slarviga.
Jag har även vänner som är dyslektiker - och inte skulle jag kritisera någon av dem när jag vet hur hårt de jobbat, i många år, för att lära sig läsa och skriva!
Jag har alltid sagt en apelsin... men ofta hört ett apelsin. Alltid trott att det var olika i olika dialekter - är det så?
Ett gasspis har inte jag heller hört tidigare.