CITAT (Gita @ 18-10-2012, 19:54)

Nej, det du pratar om är inte konst utan dekoration, en spinnrock är ju väldigt dekorativ, en inredningsdetalj.
men den har ingen originalitet. Kopierar man MonaLisa , kanske t.o.m. tekniskt skickligare än originalet så är det inte konst utan en välgjord kopia. Varken den virkade vaginan eller min "blå penis" är originella verk,de är inte särskilt provocerande och de tillför inget nytt eller eget.
Silos dockor skulle jag däremot kalla konst eftersom de har ett eget uttryck, en originalitet.
Gita
Det kallar jag ett skickligt hantverk, men inte konst
Gita
Gita - du har nog missuppfattat begreppet konst ordentligt. Jag fattar inte hur det kan vara så svårt för så många att förstå att "konst" är samma sorts skapande som litteratur eller musik. För att göra jämförelsen enkel lättbegripligare.

Inte skulle någon säga att Gyllene Tider inte är musik - då blir man nog klassad som...ja udda...minst sagt...
Billgren uttrycker enkelt: Konst är ett sätt att tänka. Det är inte märkvärdigare än ngt annant skapande.
Det som är så lustigt är att när det gäller konst, tavlor, skuplturer etc å kan amatörer nedvärdera skapandet som till att det inte är konst men när det gäller annat skapande så finns mer respekt. Tror det handlar väldigt mycket om okunskap o trångsynthet. Öppna ögonen och njut av mskans mångsidighet!
Härligt att ta del av ditt tänkande SIlos!!