Nu är det dags att starta läsecirkeln kring boken "Köksträdgårdens historia" av Marie och Björn Hansson. Jag har kikat lite i boken och den verkar intressant och varierande med både bilder och växtlista i slutet av varje kapitel.
Den handlar om köksträdgårdens framväxt och går i kronologisk ordning från köksträdgården i Grekland, Rom och vidare till medeltidsköksträdgårdar i Skandinavien och så småningom hamnar man i köksträdgården under 1900-talet.
Det ska bli en spännande och förhoppningsvis inspirerande läsning. Fem personer har hittills sagt att de vill vara med och fler är välkomna att delta i läsandet och diskussionen.
Jag föreslår att vi läser hälften av det första kapitlet "Det var en gång" om köksträdgårdarna i Grekland, sidan 11 - 17 tills nästa söndag den 21 oktober. Därefter diskuterar vi det vi har läst i den här tråden. Jag har ingen aning om det är lagom långt, men vi behöver ju börja på något sätt. Efter den första läsveckan kan vi ju bestämma hur mycket vi läser till nästa datum (kanske en eller två veckor senare).
Vad tycker ni? Kan vi börja på det här sättet?
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|