CITAT (birgitek @ 01-12-2004, 23:06)
Felix matte, är det Magdalena Ribbing, du syftar på?
En del regler, tex ditt exempel med besticken är kanske lite fåniga (iofs ger det en viss säkerhet att kunna) andra är ganska viktiga för att umgänget med andra ska gå smidigt.Tex stör det mej när man inte presenterar sej i telefon eller när man är otrevlig mot kassörskor, servitriser och växeltelefonister m.m
Tesa, språket ÄR en av de få klassmarkörer som finns kvar, så skulle det inte behöva vara. Nio år i skolan borde räcka för att ge alla ett bra språk.
Hur som helst verkar ämnet intressera många.
Javisst var det M Ribbing jag tänkte på
Att kunna hantera besticken i rätt ordning... vad skulle det ge för säkerhet?
Vår gamle kung... Gustav VI Adolf.. han tillhörde "finfolket" men han var "folklig" ändå.
Han hade till och med en så "ickeadlig" ovana som att doppa vetebrödskivan i kaffet och det uppmanade han andra att göra... Doppa är gott sade han.
Här hemma använder jag samma gaffel till både kött och fisk och det tror jag faktiskt att större delen av befolkningen gör
Att inte presentera sig i telefon... det stör också mig... lika mycket som att vara otrevlig mot kassörskor, servitriser m.fl
På tal om kassörskor så får de (tror jag) precis som jag fick då jag satt i kassan (40 år sedan)... lära sig att kunden alltid har rätt. Alltså ska de utan att blinka
ta emot all "skit" och ändå vara lika trevlig och le mot kunden.
Att språket skulle vara klassmarkör... vet jag inte om jag håller med om