CITAT (amaira @ 02-12-2004, 07:06)
Att skilja på när man ska använda "de" eller "dem" i skriftspråket, är inte det lättastes faktiskt. När använder man de olika formerna? Vem kan enkelt, lätt och tydligt förklara det? (jag kan, men behöver då tänka till ordentligt, och vill inte det just nu)

Lite trotsig 14-åring över det hela! "Jag kan men jag vill inte!"
CITAT (amaira @ 02-12-2004, 07:06)
Alla människor har inte korrekta skrivregler som högsta intresse eller prioritet, behöver människor ha det?
Beror nog lite på vad man använder sitt språk till. Jag tycker det är viktigt när man som journalist (på en stor eller liten tidning spelar ingen roll) ska återberätta nånting för t.ex. mej som inte var med när det som hände hände.
Saxat ur dagens lokaltidning - skrivet så innehållet lätt kan missuppfattas.
"En manlig förare krockade med en mörkröd Volvo på länsväg --- mellan --- och --- på onsdagskvällen. Inga personskador uppstod på grund av olyckan, men den manlige föraren hade diabeteskänningar och fördes därför till --- sjukhus. Den röda Volvon bärgades från platsen."
Här kan man ju fråga sej:
Körde den manlige föraren Volvon eller körde han en annan bil som krockade med Volvon?
Uppstod personskador på grund av nånting annat, eller fick mannen inga skador alls?
Nu är det ju inte en händelse som är så viktig så jag nödvändigtvis måste veta exakt vad som hände men lite mer korrekt återgivning vore trevligt.... Så petig är jag.