Det var någon som ställde en liknande fråga i juli och då svarade jag så här;
(Herbert var sålde hallon men nu lever han inte längre.)
För många år sedan var jag i samma sits som du är nu och skulle göra något åt mitt hallonland. Då pratade jag med Herbert och frågade honom hur jag skulle göra i samband med en trädgårdsmässa. Han sade då att jag inte skulle sätta tillbaka buskarna på samma plats förrän om två år och till dess odla tagetes (cracker jack) på den ytan. Jag gjorde som han sade och åkte sedan till Risarp (jag bor bara en bit därifrån) för då ville jag utöka med hösthallon. Jag köpte två sorter och frågade samtidigt hur jag skulle sköta hallonen i fortsättningen, han sade att jag skulle ge dem kompost och benmjöl eller blodmjöl. Jag ger dem kompost så långt den räcker sedan blir det hönsgödsel, benmjöl har inte blivit av eftersom det är så dyrt. Hallonen som jag hade från början blir jättestora och har en härlig sötma och hösthallonen som inte fattar att de är hösthallon kommer samtidigt är normalstora. Ingen av dem har haft några sjukdomar eller ohyra. Jag vet inget om andra sorter men tänkte när jag läste om dina att du kanske skulle spara några buskar och se hur de tar sig de kanske också är en hit om de får lite omvårdnad.
Jag kan tillägga att det blev problem med gångarna mellan hallonraderna eftersom de spred sig. Då grävde jag ca 40 cm djupt där tills det inte fanns någon jord kvar och lade svart markduk sand och plattor. Det sicker upp något skott ngn gång då och då men är nu i stort sett arbetsfritt. Det var mycket jobb men jag tycker att det var värt det jag får stora hallon och det växer inget ogräs varken runt hallonen eller i gångarna. De flesta raderna står i sol medan en rad står lite skuggigare där växer det färre hallon men de blir fina. Jag byggde ett specialstaket och gjorde ett enkelt bevattningssystem sedan också och det funkar bra. Så nu vet du allt så att du kan bestämma om du vill ha landet eller ej.
--------------------
Zon 1
|