CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 22-10-2012, 18:45)

Har inte odlat saffrankrokus själv, men skulle tro att den klarar vintrarna bra OM det är en väldigt luckerjord och i områden som inte får alltför mycket vinterregn. Sedan är somrarna ett problem, för regnigt och kallt för att den ska trivas och orka med (för att kunna blomma). Detta är en krokus som får bäst skörd i klimat som liknar Sydeuropa och mellanöstern.
Ser ingen mening med att tänja zoner, överleva gör den nog ändå. Den behöver helt enkelt ett annat klimat för att funka vilket man inte kan åstadkomma här i Sverige.
Visst kan man förbättra sommaren för växten med att sätta dom i varma och soliga delar av trädgården, men regnar det mycket på sommaren eller blir svalt så gör det ingen skillnad det blir samma väder även i det ''hörnet'' av trädgården. Vinterkyla/fukt är lättare att skydda mot.
Ehhm...som sagt så utbildar jag mig i ämnet.
Om man efterliknar klimaten så får man den att växa här...därför jag vill komma i kontakt med folk som odlar det. Vi har en fin rosenträdgård i skolan i Ockelbo. Det sitter stora järnskivor i jorden där. Allt för att få ner zonen lite. Funkar skitbra! Så det jag menar på är att det finns sätt att göra för att växterna ska trivas...man behöver inte genmodifiera osv.
Regnar det för mkt så har man väl dränering. Man måste ju tänka på allt...
Går väl kanske att köra den i tråg och bäddar oxå. Ta in den på vintern...men nu är det inte tips jag söker. Söker folk som håller på med det.
Tacksam för svaret, trots att det inte är vad jag är ute efter...
/Peter