Liguster kan få svårt att bli riktigt tät om den hamnar för skuggigt, så då måste den i sådant läge klippas så att basen alltid är bredare än toppen.
Jag har nog sett för få häckoxelhäckar för att kunna ge ett ärligt svar, men några jag vetat säkert vara av den sorten som jag sett i Uppsala har varit ca 1,2-1,6 meter höga och varit täta och fina och inte särskilt breda, men dessa har förstås klippts årligen. De fanns ett antal i Kunskapsträdgården på SLU Ultuna för några år sen innan den revs och gjordes om. Hur gamla de var kan jag däremot inte vara på.
Vildapel låter ju tämligen intressant, och vackert om inte annat. Är Malus communis ett annat namn för vår egna inhemska Malus sylvestris? Förutsatt att det är det så är väl främst proveniensen osäker vid import från Tyskland men med ditt läge borde det ju inte vara något problem ändå? Att döma av tidigare trådar/inlägg så vet du nog mer om härdighet än mig. Men om den fryser lite något år i topparna även om det är marginellt ökar ju risken för angrepp av kräfta. Om blomningen är viktig kanske den bildar dåligt med fruktved om den måste hållas klippt men så småningom blir det väl fullt tillräckligt. Låter häftigt med vilapelhäck, aldrig hört talats om något liknande!
Redigerat av IKS: 24-10-2012, 20:13
|