CITAT (Klint @ 28-10-2012, 02:42)

Ja det är ju det man inte kan svara på,kostnaden alltså innan man vet hur många som ska med, 15-20tusen sa grannen men när jag läste på hemsidan stod det 1000-30000 ett väldigt stort spann,men jag tänker väl runt 20000 och då vill man ju ha perfekta grejor,måste man köpa ny dator det har jag ingen lust med alls,tvn är ny så där har vi kanonbild men som sagt ´det räcker ju inte med fiber man måste ju ha "paket också och ska man strema kanske det blir många pengar....
Nog tror jag det höjer både värdet och nöjet men frågan är ändå är det värt pengarna
Vart priset hamnar beror på hur aktiva man är i föreningen. I min förening har de varit väldigt duktiga och bland annat skrivit avtal med Fortum att de skall gräva ned fibern samtidigt som elledningarna grävs ner. Dessutom har vi haft ett par arbetsdagar då alla medlemmar träffas och hjälps åt med enklare jobb som handgrävning och röjning. Sedan beror det på om man kan få bidrag från länsstyrelsen, de har någon pott för bredband på landsbygden. Pengarna för 2012 är sedan länge slut, men det är ju året också snart. För mig skall det i alla fall kosta 15.000kr vilket jag ser som rimligt. Men då är också internet väldigt viktigt för mig, viktigare än för de flesta andra.
Det som sedan tillkommer är ju internetabonnemang som kostar några hundra i månaden, ungefär som andra uppkopplingar. Vill man ha TV via fibern måste man nog ha en mottagarbox, som säkert kostar några kronor. Och vill man ha mer än basutbudet av kanaler blir det en månadskostnad där också.
Det bästa med fiber är ändå den enorma kapaciteten och driftsäkerheten. Jag hade det i en lägenhet tidigare, och det fungerade alltid, det var inte krångel en enda gång under tre år. Det mobila bredbandet jag har nu krånglar däremot i princip varje dag. Dels dålig mottagning, dels är nätet överbelastat. Regniga kvällar går det knappt att surfa, för då sitter alla grannarna också vid sina datorer... Samma kommer att ske med 4G-näten, det är helt enkelt för dyrt för telebolagen att bygga ut näten tillräckligt mycket.