Språket tycks vara ett kärt ämne att diskutera. Beträffande de/dem/dom tycker jag att det varit så att "dom" tagit över men sen har språkpendeln svängt tillbaka till "de/dem" men att många inte riktigt vet hur orden används och därför blir det ofta fel. Håller med om att använd "dom" om du inte VET hur det skall vara.
Möjligen kan "kvinner" vara Stockholmska men att uttala en bokstav som en annan bokstav är enligt min mening felaktigt, inte dialekt.
"Den spanska reven rev en annan rev." Metar dom?
Kommer aldrig att glömma när gamle kungen gick och dog. I radion hörde jag ett par gånger samma dödsruna där någon berättade om hur kungen var i Italien och "grevde"????? Spelade han greve då?
Det ÄR skillnad på papper och pappor.
Drar till med vitsen om stockholmaren på besök på Västkusten och som frågar en fiskare: Har du reker? Reker??? Ja, såna som men eter! Maneter????
Danskan lär vara ett väldigt svårt språk att lära sig beroende på att uttalet inte följer stavningen. Även infödda danskar har problem. Låt oss inte hamna i den sitsen.
Frågan om Mona Sahlin skall tala rikssvenska eller Stockholmska kan diskuteras men jag tycker att man kan kräva av ett statsråd det förra. Gärna en viss dialektal betoning men inga talfel.
Till sist vill jag bara slänga på lite mer ved på språkbrasan. Minns att före enkel konsonant uttalas vokalen lång. Det heter ögla och mögel, inte öggla eller möggel.