Ursäkta att jag inte deltagit aktivt den sista veckan, det har varit mkt jobb ...
Men jag har läst i boken och samtidigt noterat lite av det som jag nu tänker på.
Först och främst vill jag hålla med Naturliv; jag är också jättetänd på en medeltida kål- och lökgård, speciellt som jag har lite förutvarande intressen, i speciellt 1600-talet. SÅ stor skillnad verkar det ju egentligen inte ha varit mellan 1100 och 1600, just vad gäller kål och lök, menar jag. Kryddor är en helt annan sak, det kommer vi förmodligen att läsa mera om i kapitlen framåt. (Senapsväxter tror jag att jag snöar in på.)
Den busken som jag verkligen blivit helt förälskad i, efter att ha googlat lite, är "pimpernöt". Har tittat på lite bilder. VILL HA !!
Gällande Kvanne (som jag egentligen inte visste riktigt vad det var) fick jag upp en sida där bloggaren skrev: "Användandet av Kvanne får väl betraktas som nordens första egentliga kulinariska export. Så stort genomslag fick den, genom vikingahandeln, att den hittade ända ner till södra Frankrike, där den, så småningom blev en oumbärlig ingrediens i likören Chartreuse ! "
(www.skafferiet.taffel.se)
Har även sökt lite gällande äpple, Edens lustgård och Bibeln. Det står inte specifikt "äpple" i originaltexten, utan "frukt".
Dessutom har ordet äpple symboliserat "frukt från andra länder", ända fram till 1800-talet, t ex kärleksäpple = tomat, jordäpple = gurka ELLER potatis, kinesiskt äpple = apelsin (ah, här tillför jag ju lite till Alexanders inlägg !!

).
Dessutom fick jag lärt mig att äpple PÅ LATIN (malus) i sina böjningsformer, blir i princip, detsamma som ondska (mala) i SINA böjningsformer. Kanske en orsak till äpplets "onda" egenskaper ?
Redigerat av omk: 30-10-2012, 01:18
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein